Pages

25 januari, 2010

Det dyraste i världen (2)

Jag minns att jag var med på några av de tidiga piratmanifestationerna. Jag hade nyss hört talats om Piratpartiet, det var innan de hade valt färg och innan riksdagsvalet. Det var alltså ett tag sedan, och jag följde med på manifestationer mest för att hålla min dåvarande partner Lingonsylt sällskap (då var jag mono). Jag skulle knappast ha följt med på något liknande om det hade varit för M, C, Kd eller Fp men det här gick ju inte tvärtemot mina värderingar så därför tyckte jag att det var okej att hänga på.

Jag minns att jag hörde Rick Falkvinge prata om att ifall fildelning är olagligt så kommer vi snart att bli övervakade. Annars går det inte att hålla efter lagen. Well, jag trodde inte på Falkvinge. Sverige är ju liksom en modern demokrati, ingen politiker tycker att det är tufft att övervaka sina medborgare.

Jag hade fel.

Det påverkade mitt förtroende för regeringen, och när jag hör någon vifta bort sina egna farhågor genom att säga "Nej en sådan knasig idé skulle regeringen aldrig komma med" (jag har hört sådant) så känner jag att jag inte är säker på det. Jag trodde aldrig att de skulle avlyssna mig. Jag känner att en viktig rättighet är kränkt och jag vet inte hur många fler jag kan vara säker på att få ha kvar.


Mikusagi

Jag återanvänder en gammal rubrik för jag kom inte på någon ny.