Pages

24 januari, 2010

Anime


Så, nu vet ni vad manga är. Nästa steg är . Det bygger på samma grunder som , men det är animerat. Som tecknad film ni vet! Eller, det är tecknad film men inte som västerländsk sådan. Om det vore som västerländsk tecknad film så skulle inte massvis med människor nörda in sig på området och se till att skaffa kamrater som också gillar japansk tecknad film. Vad skulle poängen vara med det?

Som sagt, det påminner om manga. Det finns serier/filmer, serier/filmer med action, serier/filmer med sex etc. Ni har kanske märkt av den populära kategorin (vars officiella namn jag inte känner till) samla-monster-och-tävla-med-dem. Typ Beyblade (men nu kanske ni skriker "Hallåååå! De samlar inte monster! De har små grejer som snurrar!" men det poppar upp monster ur dem, det har jag sett! *har sett typ tre avsnitt*), den där animen där huvudpersonen har lila och gult hår och folk ritar fanart där hen hånglar med sig själv (nu kanske ni bah "Hallåååå! Det är ju inte monster de samlar, det är kort!" men kort är monster, typ *har sett typ tre avsnitt av denna också*), Digimon (nu kanske ni suckar  "Hallå! De samlar ju inte på monster! De är bara kompisar med dem!" men att samla på och bli kompis med är ju lite samma sak, tycker ni inte?) och Pokémon. För att nämna fyra som har sänts i Sverige på en lättillgänglig kanal (är det TV4 som har visat alla?). Sådant finns också.

Mina bildexempel kommer från den gulliga serien . Ni som inte gillar när det är rosa och fransar överallt kan ta en titt på musikvideon jag länkade till förra fredagen, den är som sagt gjord av klipp från filmen Princess Mononoke som jag rekommenderar varmt.



Soe, nu vet ni på ett ungefär vad manga och anime är, right?


Mikusagi

1 kommentar:

Anonym sa...

ztv visa bra anime de va de som fick mig att titta på naruto

men det var 2007-2008 typ