Pages

23 januari, 2010

P3 Gubbgalan

2010 års P3 Guldgalan domineras av män - och vem är förvånad? Det speglar musikvärlden i stort. Jag ser inte så ofta på TV och jag lyssnar inte så ofta på radio men när jag gör det så är det främst manliga artister jag ser och hör. Inte bara, men en majoritet.

Artisterna skyller på konsert- och festivalarrangörer och skivbolag, som i sin tur skyller på musiklyssnarna, som i sin tur skyller på vilka artister musikjournalisterna lyfter fram. Men könsmaktordningen är inget som befinner sig långt borta, utan något som finns i allas liv. Det är allas fel att könsmaktordningen finns och därför måste alla var med i arbetet för en förändring. Ingen ska få skylla ifrån sig! Därmed basta!
Ta det röda pillret - se världsproblemen i vitögat
Mansdominansen i musikvärlden och P3 Guldgalan borde byta namn till P3 Gubbgalan!


Jag kollade nyss igenom listan över vilka artister jag lyssnar mest på och jag skäms lite. Den domineras av gubbar. Det har blivit lite bättre, om en kollar listan som bara täcker de tre senaste månaderna så är mansdominansen lite mindre men fortfarande en mansdominans.

Det är ingen tillfällighet att människor i allmänhet lyssnar mest på män, att det bara råkar vara så att män slår igenom i större utsträckning än kvinnor gör det. Det här är inte ett sådant tillfälle då vi bör ignorera kön. Det finns ett problem och istället för att lamslås av dess storlek så börjar vi jobba. Nu. Lyft fram kvinnliga artister! Läs gärna inlägget jag har hämtat citatet ovan från.

Lite roligt mitt i allt det tråkiga, Tankesmedjan om kategorin "årets kvinnliga...". Annat roligt så här i vintertider - och alltid annars också - är Yes, vi har fått armar.


Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: