Pages

25 juni, 2008

Pappa Reinfeldt säger att vi skall vara tysta

I Expressen förklarar Reinfeldt att alla tjänar på om debatten om FRA-lagen lägger sig. Jag vet inte vilka Reinfeldt menar med alla. Kanske alla som röstade för den. Jag förstår inte hur jag skulle tjäna på att vara tyst. Lovar ni att riva ned lagen om jag slutar diskutera den?

Snarare "Regeringen tjänar på om debatten lägger sig".

Jag har alltid trott mycket ont om Moderaterna och Kristdemokraterna. Osynliga Folkpartiet och Centerpartiet har jag inte haft lika stadiga fördomar/åsikter om, men M och Kd har varit svarta för mig. De gynnar gärna överklassen och kärnfamiljen, struntar i flyktingar, familjekonstellationer av andra typer än kärnfamiljen, arbetare, sjukskrivna och alla andra med mindre maktinflytande. Fast jag trodde ändå inte, innerst inne, att de var totalt onda. Alla partier vill ju göra det så bra som möjligt för Sverige och Sveriges folk, de har bara olika syn på hur det borde göras.

Så jag känner lite som Hanne Kjöller skriver

Vi är många som skakar på huvudet och som fortfarande i något slags chocktillstånd frågar oss hur det här kunde hända. Hur gick det till när en borgerlig majoritet i fredstid fattar ett beslut att börja massavslyssna vanliga människor som inte är misstänkta för något brott? Hur gick det till när en riksdagsmajoritet klubbade igenom ett beslut som strider mot åtminstone en av våra grundlagar (Regeringsformen, kap 6, § 2)?
Från DN Ledare


Jag trodde inte i min vildaste fantasi att vår regering - oavsett om den är blå eller röd - skulle vilja kontrollera oss så. De skall vara rädda för oss, inte vi för dem, som folk har sagt.

Reinfeldt vill inte ha någon debatt, för de som är emot FRA-lagen förstår ju inte att de inte tänker slänga in oss i koncentrationsläger. Reinfeldt omyndigförklarar folket, det är därför övervakningen behövs. Vi är omyndiga och därför måste Storasyster se till att vi inte gör något dumt.

Mikusagi

1 kommentar:

Anonym sa...

Han uttrycker sig som en idiot, men det är föga förvånande pga att han är en idiot. Tror han att svenska folket är dumma i huvudet? Som om vi inte förstår vad han pysslar med?