Pages

26 juni, 2008

Jag manar till en fredlig kamp

På lördag* är det dags att göra vår röst hörd, och protestera mot FRA-lagen. Många har sagt att folket inte skall vara rädd för regeringen, regeringen skall vara rädd för folket. Regeringen är rädd för folket, annars skulle inte Reinfeldt säga åt oss att vara tysta. Eftersom det är val vart fjärde år och de vill fortsätta att ha makten så är de nu oroliga att deras väljare skall överge dem. Därför bryr de sig om protesterna, men försöker att inte visa det.

Håll ut, kämpa på, glöm inte!
Reinfeldt, jag tänker inte vara tyst.

Jag har läst på forum och sett att det finns personer som vill använda våld mot de som röstade Ja till förslaget. Jag hoppas att det är en väldigt liten skara som tänker så. För det första är jag emot våld som medel, fredsförespråkare som jag är. Jesus motto Vänd andra kinden till och Gandhis uppmuntran till passivt motstånd (vilket Martin Luther King tog efter med framgång) är råd jag följer. För det andra vore våld en direkt dålig taktik som förmodligen skulle arbeta mot vårat mål. Fler skulle tänka att det bara är ligister och annat farligt folk som vill stoppa lagen, alltså kanske stödet för den skulle öka. Om vi visar att vi är civiliserade människor som bara vill skydda våra rättigheter, vårat privatliv och vår frihet, blir intresset och stödet för rörelsen kanske större.

Pennan är mäktigare än svärdet, orden är det främsta vapnet.

Jag hoppas att alla de upprörda frihetskämparna håller sig borta från våld.

Mikusagi

*Ni som bor i Uppsala kan protestera redan imorgon
På lördag kan ni protestera i Umeå, Malmö, Stockholm, Göteborg och Örebro.

Inga kommentarer: