Pages

12 februari, 2011

Melodifestivalen 2011: Deltävling 2 (Göteborg)

Gissa vem som inte är trött i hjärnan just nu! :D Miku!
För att summera den andra delfinalen: Jag gillar't. Nu kan ni som inte orkar läsa inlägget göra något annat. Ni andra, här står det lite längre:

Ååååh! Christer Sjögren var pausunderhållning! Hen sjöng Djingis Khan! Den där jätteroliga översättningen. Åh <3 Den finns förresten på Spotify, så att ni vet. Nu till de åtta bidragen!

7 Days and 7 Nights
Brolle
Låtskapare: Brolle
Den här låten har en framtid som diskmusik hos mig. Alltså, en viktig funktion som musik har i mitt liv nu för tiden är att liva upp stämningen när jag diskar. Viss musik är bättre diskmusik än annan. Dålig diskmusik är typ Jag ger mig inte för då slutar jag diska så att jag inte missar något ord, eller Caramelldansen för well... jag börjar dansa Caramelldansen. 7 Days and 7 Nights är bra diskmusik. Jag kommer kanske att sjunga med lite ibland men jag kommer inte att sluta göra det där viktiga.
Poäng: 6

My Heart is Refusing Me
Loreen
Låtskapare: Moh Denebi, Björn Djupström, Loreen Talhaoui
Inte alls min musiksmak, utan den där sorten som försvinner obemärkt förbi, varken älskad eller hatad. En låt jag skulle behöva höra bra många gånger på P3 innan jag hade fattat att jag hade hört den. Rösten var i alla fall stark och scenshowen gjorde anspråk på att vara riktigt bra men föll på mållinjen.
Poäng: 6

Ge mig en spanjor
Babsan
Låtskapare: Larry Forsberg, Sven-Inge Sjöberg, Lennart Wastesson
Efter förhöret innan uppträdandet fick vi höra det här fräscha skämtet: "Hon..." "Han!" "Vah?" "Den... det?". Tjoho, kalla en könsöverskridare det, humor på hög nivå! Inte.
Alltså, scenen är ett stort rosaglitter. Hur skall jag inte gilla? Åh jag gillar Babsan <3
Jag tyckte att det var tråkigt med det förinspelade klippet i början (alltså, som spelades upp på en skärm på scenen) men när det blev liveshow var Babsan i sitt esse.
Helt i enlighet med mitt poängsystem blev det ett pluspoäng för att låten var på svenska.
Poäng 9

Vaken i en dröm
Elisabeth Andreassen
Låtskapare: Lars "Dille" Diedricson, Calle Kindbom, Kristian Wejshag
Jag gillar att den flirtar med gamla bidrag (ja, jag gillar när bidragen är lika andra bidrag - varför skulle jag annars titta på Melodifestivalen?).
Jag döpte ett marsvin efter Elisabeth. Just saying. Det var 2002 tror jag.
Stark ballad, häftig röst och rysande final.
Helt i enlighet med mitt poängsystem blev det ett pluspoäng för att låten var på svenska. 
Poäng: 8

I'm in Love
Sanna Nielsen
Låtskapare: Bobby Ljunggren, Thomas G:son, Irini Michas, Peter Boström
Sanna Nielsen i en diskobur. Tyvärr också i ful utstyrsel. En rosa (hotpink, vad det nu heter på svenska) klänning som ser ut som en handduk som har virats runt kroppen, och slängiga örhängen. Låtens final var rivigare och kombinerades med en häftigare scenshow. Jag gillar att låten bättrade på sig ordentligt på slutet.
Poäng: 7

Oh My God
The Moniker
Låtskapare: Daniel Karlsson
Jag log från första början. En trallig låt och artisten var så fin i sin gula överdel (tunika) och halsduk och det var så färgglatt och jag smittades av energin.
Poäng: 9

Elektrisk
Anniela
Låtskapare: Johan Alkenäs, Tim Larsson, Tobias Lundgren, Johan Fransson
Tufft intro. Låten är jättebra diskmusik! Jag gillar Annielas röst. Det är skönt att slippa se den obligatoriska heterosexualiteten. Alltså, i nästan alla shownummer där det förekommer dansare så måste några vara av annat kön än artisten. Även personer som är öppet homosexuella måste se straighta ut på scen. Av någon anledning måste dans alltid vara heterosexuell, as I've påpekat before.  I det här numret var det inga manliga dansare, men flera kvinnliga. Hej ovanligheten!
Jag tror att den här låten är bättre på skiva (eller vad det nu heter 2011) då jag inte hörde ordentligt hela tiden, jag gissar att mikrofonen missade munnen.
Helt i enlighet med mitt poängsystem blev det ett pluspoäng för att låten var på svenska.
Poäng: 9

Like Suicide
Christian Walz
Låtskapare: Fernando Fuentes, Henrik Janson, Tony Nilsson, Christian Walz
Åh vad fint den skimrande flugan gick tillsammans med pärlhalsbandet!
Jag gillade melodin och framförandet, det blev nästan en åtta!
Poäng: 7



Mikusagi

Inga kommentarer: