Pages

12 februari, 2011

Melodifestivalen 2011: Deltävling 1

Alltså åh jag vill ju veta vem som har skrivit text och vem som har skrivit musik men SVT klumpar ihop allt på sin sida! Jaaaa jag har fixidéer okej?
Åh jag dör på att jag inte har gjort det här. Och vet ni vad mer? Jag tänkte att jag borde beskriva låtarna bättre så att jag om två år minns hur de lät utifrån mina beskrivningar, men så när jag tittade på programmet så insåg jag att jag inte kan beskriva musik! ÅÅååååhhh störigt! Så då blev jag lite less på mig själv. Ja just det, för att jag skall ha något ut av det här i framtiden. Jag skriver schlagerrapporter 95% för min egen skull och typ 2% för att min mamma älskar allt jag skriver och 3% för bloggläsare i övrigt. Eftersom jag gör det helt för min egen skull är det svårt att motivera mig själv att skriva när jag är the trött i hjärnan. Ajja nog med ursäkter.

Try Again
Dilba
Låtskapare: Niklas Pettersson, Linda Sonnvik
Den här låten... Jag tyckte inte att den var dålig, men jag har svårt för låtar där rösten inte utmärker sig utan istället försvinner in bland allt det andra. Som här. Try Again blir tråkig och intetsägande för mig.
Poäng: 5


Me and My Drum
Swingfly
Låtskapare: Teron Beal, Patrik Magnusson, Johan Ramström, Swingfly
Aaah! Hur många är de? Är de en eller tre? Jag fattar inte. I sketchen innan uppträdandet så är det bara en person som är med (Swingfly?) men på scenen står det sedan tre stycken och sjunger. Dessa tre sitter sedan i Green Room så de kan inte vara kör (dessutom var deras insatser lite för stora för att vara doa-folk). Fast på SVTs hemsida så är det bara en av dem som syns. Förvirrande!
Jag blev lite för distraherad av förvirringen för att lyssna på låten, men den lät bekant. Kanske för att jag är en för dålig kännare av rapp så jag tycker att allt låter likadant. Det betyder inte att jag inte gillade den här låten. Jag tycker att den var lite medryckande faktiskt. Fast ändå... alltså nej.
Poäng: 5



Something In Your Eyes
Jenny Silver
Låtskapare: Erik Bernholm, Thomas G:son, Henrik Sethsson
Okej, så här har jag antecknat: "Snajdiga detaljer, som mikrofonstativet. Jag gillade att några fransar hamnade i håret." Nu minns jag inte vad det var för fransar. De satt på ärmarna kanske? Nåväl. Lite charmigt var det i alla fall, och jag gillar att klassiska schlagerattribut användes väl - snygg scenshow och den obligatoriska tonartshöjningen var inte glömd.
Poäng: 6

On My Own
Jonas Matsson
Låtskapare: Sari Autio Olsson, Peter Autio
Det här var inte någon särskilt medryckande låt men jag gillade bidraget eftersom det hände en massa grejer hela tiden. Amuse me and I shall like you, liksom.
Poäng: 6

Oh My God
Le Kid
Låtskapare: Märta Grauers, Anton Malmberg Hård af Segerstad, Felix Persson
Färger! Åh vad färgglatt! Jag gillar! Dessutom är det pansexuellfärgerna! De som är så snygga!
Poäng: 7

Social Butterfly
Rasmus
Låtskapare: Amir Aly, Henrik Wikström
Jag var nyfiken på den här låten, just för titeln. Jag undrade vad för spännande historia som låg bakom den. Så var det bara en vanlig tråkig kärlekssång. Trist!
Poäng: 4

Desperados
Pernilla Andersson
Låtskapare: Pernilla Andersson
En helt okej låt som får ett pluspoäng för att den var på svenska.
Poäng: 7

In the Club
Danny
Låtskapare: Fredrik Boström, Peter Boström, Danny Saucedo
Jag tyckte att rösten var gäll på ett jobbigt sätt. Låten hade en final i alla fall, vilket jag tycker är viktigt i Mello. Det är i slutet av låten jag skall vilja ringa in och rösta! Inte för att jag ville rösta på den här, men ändå!
Poäng: 6

Inga kommentarer: