Pages

07 juli, 2008

Tröstblogg

Jag tror jag är lite sjuk så jag får blogga fastän jag redan har surfat en gång idag.

Jag satt och läste, eftersom jag har en hemtenta, för att klara av att svara på hur actio och pronuntiatio förhåller sig till ethos och pistis eller hur frågan nu löd. Så kom jag på, efter att ha strukit under i boken att ett icke-varierat språk gör publiken uttråkad, att pistis inte alls är dödssynden långtråkighet. Pistis betyder "tillit" och dödssynden kallas "tedum". Jag kände mig jättedum och fail och så där ett tag. Fast sedan kom jag på att de flesta nog inte skulle tycka att det var så korkat att blanda ihop latinska/grekiska (retorikspråket är blandat och jag vet inte till vilket språk orden jag nämnde tillhör) uttryck som jag inte kände till för en månad sedan.

Eller tycker ni att jag är dum?


Måste prata fågel också. Hitteundulaten Kyuuri eller Gurkan som hen också kallas, är inte handtam än och jag har väl gett upp... till på köpet har hen, efter att ha börjat trivas här så pass mycket att hen börjat kvittra, kommunicera och fluffa sig, utvecklat välfärdssjukdomen bulimi. Eller så är det en virussjukdom, men hen verkar må bra i övrigt så jag tror på bulimi. Särskilt då förhållandet till mat är konstigt. Det är väl inte så viktigt, hen ser ut att vara gammal tycker jag och fick säkert sjuhundra parasiter den där veckan då hen flög omkring utomhus, har väl med sig trauman från förra hemmet och så där... känns som ett hopplöst fall överhuvudtaget.
Hur som helst, igår flög fågeln ut ur sin bur, vilket hen inte velat göra på ett tag (förutom dagen före). Kaxigt, som vanligt. Måste flyga över mitt huvud och byta möbel att sitta på hela tiden så vi (hela familjen var i vardagsrummet där Kyuuri flög runt) inte glömde hens existens eller fick för oss att hen var en mes. Sedan försökte hen landa på väggen, eller så var det på soffkanten Gurkan ville landa men flög några decimeter för långt, och hamnade på golvet (för väggar kan ingen fågel sitta på). Vi skrattade lite diskret och Kyuuri sade sekunden efter att ha landat "Pip!" vilket jag vet betyder "Det där var med mening, det var precis min plan att hamna på golvet och jag är jättetuff bara så att ni vet!" för hen låter likadant efter att ha råkat bli skrämd av någon som t.ex. dammat lite i närheten. "Jag flög inte alls iväg för att jag blev rädd utan jag hade hela tiden tänkt att jag skulle flyga till andra sidan av rummet för att få en bättre utsikt!"

Gurkan låtsades sedan vara oberörd och promenerade runt på golvet (första gången hen gick på golvet var kanske en månad sedan, första gången på burgolvet kanske två månader sedan så det hör till ovanligheterna) under soffan, på mattan, under bordet och så där. Jag ställde mig upp och skulle ta med mig några kaffekoppar ut i köket, så jag böjde mig över bordet och vips hade jag icke-handtama Kyuuri på ryggen.

"Buga dig framför buren!" sade mamma som trodde att Kyuuri ville in. Jag gjorde så och Gurkan hoppade upp på burtaket. Hen tittade ned och såg sittpinnen, matskålen, fröstången och allt det där välbekanta, men kunde inte komma åt det. Hen började klättra runt på buren och tittade förvirrat på sina frön som hen inte kunde nå fastän de var synliga. Jag gick in i köket och då klingade det till (i burmetallen) och mina föräldrar meddelade att fågeln hade flugit in. Hur vet jag inte, jag undrar varifrån hen tog sats... men i buren var Gurkan i alla fall, det såg jag.

Det var första gången Kyuuri hittade in själv. Det kanske går framåt ändå?

Tidigare blogginlägg om Kyuuri:
Det flög in lite avkastningsbart kapital till oss
Snart en fågel i handen
Om Gurkan
Partesmodellen

Mikusagi

Inga kommentarer: