Pages

14 september, 2019

Att umgås i det offentliga - en guide (som består av ett enda tips)

Jag har inom de senaste sju dagarna varit med om två tillfällen då jag konverserat förmodade killar i kollektivtrafiken. Det ena tillfället slutade med en bra känsla i magen och tanken att jag gärna skulle prata igen, det andra slutade med att jag hoppas att jag inte ser personen igen. Jag är uppfostrad som och lästes i dessa situationer som tjej, så jag tänkte skriva ett tips till de - särskilt till killar men alla kan så klart använda dem - som vill ta kontakt med personer i kollektivtrafiken för att utvidga sin bekantskapskrets.

Turas om!

Det var det här som var hela anledningen till att ena mötet gick bra och andra dåligt. Den ena killen var hela tiden på mig för att fortsätta umgänget, den andra gav mig utrymme att avsluta. Och det ger en inte bara genom att fråga "om du vill" eller dylikt. En turas om att ta initiativ till fortsatt umgänge! (och respekterar om den andra väljer att inte fortsätta)

T.ex. ni byter från perrong/hållplats till färdmedel, eller från färdmedel till perrong/hållplats.  Om du var den som tog kontakt, gå på först och sätt dig / gå ut och ställ dig på perrongen där du vill vara, låt den andra gå till dig utan att gestikulera till hen att du vill det.

Om samtalet tar slut och det hela tiden var du som höll igång det, låt det ta slut, låt det vara tyst, vänta in att den andra personen börjar prata, om hen inte gör det så kanske hen faktiskt inte vill fortsätta umgås med dig (just nu).

Om mötet känns tryggt så finns det en chans att personen tar kontakt med dig igen ifall ni skulle råkas, om mötet känns otryggt så har du förlorat alla chanser.

Mikusagi

Inga kommentarer: