Pages

11 juli, 2019

Mälarsemestern

Glada och väl förberedda gav vi oss iväg, tre resenärer som skulle ägna tre dagar åt att titta på slott runt Mälaren. Vi tog bilen från Sveriges näst största insjö-ö och såg bland annat fram emot att besöka Sveriges största insjö-ö.

På bilderna ovan ser ni Rosa, eller Rosa Pantern, sittandes fastspänd med sin packning som bilkudde, Jacko på en färja tittandes på svalor som flyger in och ut ur sina bon som de har på färjan, och jag själv som mest står och kisar mot solen och njuter av att vara nära vatten.

Med oss hade vi boken Mälarslott av Bengt Järbe, Neil Goldstein och Åsa Kleberg. Jag kan inte rekommendera den, den hade väldigt högtravande språk (jättejobbig att läsa högt, vilket jag gjorde eftersom vi läste om varje slott i bilen medan vi var på väg till det) och mest med information om vem som byggde och vem som ägde och vem den var gift med och vilka barn de fick, och massa årtal hit och dit.

Vårt första stopp var Taxinge kyrka, som har likadana gjutjärnsspiror i gotisk stil som Riddarholmskyrkan, Åkers styckebruk är leverantör till båda.

Inne i kyrkan blev vi välkomnade av hela två anställda, som berättade att det hade varit två besökare där innan oss. Jag vet inte om de menade att det var högt eller lågt tryck, men något menade de nog. Tyvärr är jag rätt dålig på symbolspråk i kyrkan, jag är uppvuxen i en funkiskyrka och vi hade exakt noll bilder. Jag tror att jag inför en annan semester ska läsa på och sen besöka kyrkor. Anyway, vidare till det närliggande slottet, Taxinge-Näsby slott, idag känt som kakslottet.

Resans första slott väcker frågan vad är egentligen ett slott? Enligt Wikipedia är slott det nya borg, byggt av kungar eller furstar. Taxinge-Näsby slott är inte byggt av någondera, utan av en adelsman. Själva marken har en gång i tiden tillhört kungligheter, men gjorde det inte längre när slottet byggdes.

Boken utlovade exotiska inslag som ett fågelhus, ett turkiskt lusthus och ett kinesiskt torn. Om vi lyckades identifiera det kinesiska tornet så såg det inte mycket ut för världen, och det fotograferades därför inte.

Ovan ser ni det turkiska lusthuset, och hur dåligt underhållet det var.  Glipor mellan bräderna i dörren, massa nerfallen färgflagor på golvet. Fågelhuset är en lite roligare syn, kanske för att det är för högt upp för att vi ska kunna titta in, och vi undrar om det används som matningsställe eller bostad, och vilken typ av fåglar som besöker det.

Rosa hade kul i alla fall, kanske var det här Rosa Panterns favoritslott.

Ovan ser ni Rosa Pantern leka i en gammal trädstam som har sågats till formen av en borg.

Det gick inte att se så mycket av slottet, i princip var det enda öppna toaletterna och kaféet, så vi nyttjade båda. Kaféet överraskade positivt med flera alternativ som var helt vegetabiliska och alltså inte resultat av djurutnyttjande, och vi fick frukt till! Fikon, hallon, jordgubbar, amerikanska blåbär (alltså gröna och smaklösa och gigantiska) och bigarråer. Till ett helt okej pris. Toppen, tyckte vi!

Ovan syns vårt fika upplagt på två vita tallrikar, lagda på marken. En flaska Nygårda Hallonsoda och så Rosa sittandes med ansiktet mot kameran. En bild på Jacko som tittar ner på marken och i bakgrunden Rosa i lite samma pose.

Vidare mot ett kanske mer välkänt slott - Gripsholm.

Här har bland annat Gustav Vasa bott, men också en rad andra kungligheter - frivilligt eller ofrivilligt (tre satt där som fångar). Redan utsidan är spännande med fejkat tegel, drakhuvuden som smyckar taket och en mängd former på fönstren. Vi mötte också en kelig katt men den är nog inte permanent.

Ovan ser ni bland annat en vägg målad med tegelstensmönster, en liten drakdekoration som satt högt upp på kanten av ett tak, och en katt som tittar in i kameran medan den gnider sitt öra mot en hand.

Gripsholm har en känd porträttsamling, jag passade på att fotografera mig vid några porträtt.

Ovan ser ni mig vid Selma Lagerlöf, Greta Garbo, Tove Jansson och Drottning Kristina.

Vi tog in på ett mycket trevligt vandrarhem strax utanför Strängnäs och förberedde oss inför dag två.

Lördag

Utcheckning klockan tio och vi tog vårt pick och pack och körde till utkiksplatsen så att vi kunde titta på Strängnäs från ovan. Utkiksplatsen var en metallkonstruktion med trappor, och när vi kom högst upp så var vi ovanför de flesta fåglar som flög. Därifrån kunde vi se massor av hus, och domkyrkan.

Sen gick vi lite i området kring utkikstornet och hittade Gustav Vs autograf. Det fanns en skylt som pekar ut den men så mycket mer vet jag inte. Efter lite sökanden på internet så vet jag bara att det fanns förhoppningar om att den nuvarande kungen skulle skriva sin autograf bredvid efter invigning av utkiksplatsen.

Ovan syns en berghäll där det med vit text står "Gustaf 10/7 1910".

Vi besökte Strängnäs domkyrka, och det kom in ungdomar som jag tror var konfirmander som skulle öva inför sin konfirmation. Vi gick runt lite i stan och hittade ett ställe som sålde vegansk sorbet, och så tittade vi på en väderkvarn, men sen ville vi se annat och åkte vidare till Mälsåkers slott. Ovan ser ni förresten Strängnäs domkyrka som går svagt i rött, omgiven av ännu rödare byggnader, och rött var ett genomgående tema för många byggnader i stan, samt väderkvarnen.

Mälsåkers slott är inte ett av de kungliga slotten.  Det drivs privat, eller ja av någon förening. 1943 köptes det av norska staten som hade polisutbildning i det, två år senare råkade de sätta eld på det så sen fick svenska staten slottet i present av Norge. Det var inte återställt.

Idag behövs det fortfarande renoveringar, och det behöver städas. Hundra kronor betalade jag för att gå in och jag fick se fågelskit på ett av fotografierna, och att stora färgflagor hade fallit ner från taket på utställningsföremålen. Min personliga åsikt är att den som jobbar i kassan skulle kunna torka av några bilder och borsta av några föremål varje dag innan hen går hem, men vi kan ha olika åsikter om hur turistattraktioner och gamla historiska byggnader ska skötas.

Vattnet på besökstoaletten gick inte att dricka så det här var första dagen vi nästan fick slut på vatten, annars har vi överrösts med kranar innan vi ens har druckit upp hälften. Vi åt vår matsäck vid ett bord med bänkar, och när vi satt där insåg vi att vi satt mellan de två träd som syntes i boken.

Sen tog vi ett bad vid ett annat slott som vi inte såg mer än från vägen, och så checkade vi in på vandrarhemmet och på kvällen besökte vi Torshälla.

Söndag

Vi tog en kort visit hos den gamla karolinergården Lagersbergs säteri med statarbostad. Där fanns det också ett fågelhus!

Sen vandrade vi genom Eskilstuna.

Krim anslöt och vi besökte Strömsholms slott, där det bästa var porträtt av missbildade djur! Det var också en bra guidning, kanske den bästa slottsguidningen jag har varit på. Rekommenderar!

Ängsö slott besökte vi mest på utsidan, då vi kom dit tre minuter innan stängning. Jag läste i biblioteksboken att det är där den bodde som gick på spökenas julotta! Denna spökhistoria som jag läste som liten och inte har glömt sen dess, och ofta tänker på. En person trodde sig var försenad till julottan men hade egentligen vaknat för tidigt, sprang in i kyrksalen och möttes där av en församling av avlidna personer. Sprang ut igen men dog tre dagar senare.