Pages

01 augusti, 2013

Stockholm Pride 2013: Dag 2

Grejen med Stockholm Prides andra dag, är att det är då Pride Park öppnar. Inte för att det är en särskilt viktig plats för mig, jag föredrar Pride House, men det är ändå värt att nämna.

12:00 - 12:45 Subtext.
Som planerat inleddes dagen med shipping-föreläsning. När jag och Jacko satt i publiken och väntade så var det en person som trotsade sin blyghet och bestämde sig för att lära känna folk, och hälsade därför på Jacko. Jag vägrade låta dem interagera utan min inblandning för jag är en monogam psykopat, så jag hoppade in i samtalet och frågade hoppfullt "Finns du på Tumblr?" och tänk! Det gör personen!
Anyway, Tilde Mattsson körde en genomgång i kronologisk ordning, började med att berätta om Kirk/Spock där slash tog sin början, och förklarade skillnaden mellan att skriva & och /. Det var nytt för mig! Sedan var det Xena/Gabrielle, och jag tittade rätt mycket på Xena när det gick på TV (jag gick kanske i mellanstadiet?) så det var fint~. Sedan togs Attack of Titan (har jag inte sett/läst) upp som en shonen anime/manga där en karaktär är lesbisk utan att det är ett skämt (ovanligt, tydligen). Efter det, Sherlock/Watson och då främst BBCs serie som jag själv är väldigt förtjust i, och jag vill säga att enligt min tolkning är det omöjligt att Sherlock skulle vara det minsta intresserad av att ha sex (liksom har ni missat hela grejen med karaktären? Roas bara av det som händer på en intellektuell nivå, roas inte av fysiska grejer). Jag älskar Sherlock och Watsons relation, och tänker att den är allt det som visas på skärmen och att inget händer utanför det, den är perfekt som den är.

13:00 - 13:45 Skönlitterära speglingar av den normbrytande familjen.
Författarsamtal med Kristina Hultman, Sara Lövestam, Anna Fock, Bodil Sjöström och Eva Borgström. Jag har inte så mycket att säga om den och jag hade förmodligen fått ut mer av att gå på punkten om diskriminering som jag hade tänkt gå på från början.

14:00 - 14:45 Stjärnfamiljsjuridik.
Ulrika Westerlund, Erik Mägi och Lina-Lea Zimmerman föreläste om valda ämnen från publiken. Sambolagen, samägandelagen förklarades, liksom fördelen med äktenskap. Dessutom berättade de hur en familj med fler än två föräldrar kan göra t.ex. angående föräldrapenning och umgängesrätt Spermadonation togs upp och också hur en enklast blir ensam förälder (svaret var inte att mörda medföräldern).

15:00 - 15:45 Homonationalism - om antirasistiska allianser och andra strategier.
Jättejättesvårt att sammanfatta, sorry.

16:00 - 16:45 Antirasisterna vs antirasisterna.
-||-

19:00 Fest med Pride Ung.
Mitt sista år på Pride Ung! Men vad spelar det för roll? Jag är sällan där ändå. Hur som helst, 100 första gästerna lovades gratis alkoholfria drinkar så jag och Jacko hängde på låset. När de väl öppnade så kunde vi läsa skylten "gratis drinkar hela kvällen" så en hade inte alls behövt komma först (kom ju ändå inte 100 pers...). Jag skyndade fram och tog första drinken och tur var det för snart var ljudet öronbedövande och jag hade haft stora svårigheter att beställa något. Det var, som en kan anta, Klubb Sobeer som gjorde drinkarna. Sedan hängde jag på golvet så långt från högtalarna som möjligt, och pratade med sällskap, tills jag inte pallade mer och istället åkte till Pride Park.


Det här året var Pride Park i Östermalms IP (T-station Stadion) för första gången. Det fanns ungefär de vanliga gamla tälten (men inte UNF? Jag hittade dem inte i alla fall). Efter att ha hälsat på bekant folk i SFQ-tältet, rusade jag till Grön Ungdoms tält och frågade om de hade de ascoola knapparna kvar som det står typ "Transradikal" och "Flataktivist" på. En jättejättetrevlig Elsa letade fram några ur ett jättehemligt gömställe. Sedan blev jag nästan medlem, jag fyllde i en blankett och lämnade inte in den. Senare gick jag bland annat till Djurens rätt, skrev på en namnlista mot hur minkar blir behandlade på minkfarmar, köpte en knapp och lovade att bli månadsgivare när jag har ett jobb och en inkomst.

Inga kommentarer: