Pages

02 augusti, 2013

Stockholm Pride 2013: Dag 3

Med piroger i väskan (är ju lunchtid när jag väl kommer fram) begav jag mig för tredje dagen i rad till Pride House.


12:00 - 12:45 Pamp-podden live med Mona Sahlin.
Av någon anledning så var det en massa militärer i publiken. Det var den enda gången jag såg dem i Pride House, i alla fall i uniform. Varför gick de på den här punkten? Kan någon förklara? Jag fattar inte!
Anyway, Pamp-podden är tydligen en SSU-podd (vars hemsida inte verkar fungera, men poddarna kan hittas här), vilket jag inte visste innan jag kom dit, och en av pratarna är Vidar Aronsson som jag inte visste var SSU:are (känner till från UNF bara). Den andra prataren kan jag inte namnet på och som sagt fungerar inte poddens hemsida... vi säger Kajsa... Stam. Kajsa Stam! Asbra namn! Okej, gå vidare Miku.
De satt i Klara Kafé, som för er som inte vet det är en väldigt mysig lokal. På scenen har de två bord med rutiga dukar, och publiken sitter också vid mysiga kafébord. I vanliga fall är det soppteater i den lokalen, såvitt jag vet i alla fall. Podd-pratarna samtalade med Mona Sahlin om att vara en pamp, om att vara en kvinna och pamp och att få möta hat. Bra citat från Mona:
"Kärnfamiljen är en illusion som har avskaffat sig själv för länge sedan."
"Makt korrumperar alltid. Alltid, alltid, alltid. Det gäller bara att vara medveten om det."
"Bara för att man har vunnit segrar en gång, så är det inte alltid givet."

13:00 - 13:45 Smittskyddslagen och möjligheter till förändring.
Ulrika Westerlund föreläste och jag lärde mig en del om smittskyddslagen som jag tydligen har (hade?) dålig koll på, jag fick t.ex. veta att den skyddar den smittade genom att försäkra om att den får gratis vård.

14:00 - 14:45 ???
Jag skulle gå till Fördom & Stolthet, men tog fel på lokal och sedan var klockan hel och alla punkter började så jag skyndade mig till en lokal som låg i närheten och som jag visste hade en okej punkt. Det handlade typ om att bygga bostäder för andra än singelhushåll samt två vuxna som sover tillsammans och har 1,8 barn.

15:00 - 15:45 Vad gör vi med vithetsnormer i hbtq-communitiet?
Åh jag tycker att det här är ett så viktigt och framför allt SVÅRT ämne. Jag ser att det är typ vita överallt och jag har ingen aning om varför.
Deltagarna pratade i alla fall om vithetsnormer och privilegier, och jag var tyvärr tvungen att gå iväg tidigare för att hinna med nästa punkt.

16:00 - 17:00 Pride Comedy.







Grät lite "Buuuh min kamera gillar inte sådana här scener buuhuuu T_T " men borde ändå vara glad för det var fotoförbud på Kulturhusets stora scen i år?
Anyway, Pernilla Hammargren, Moa Svan, Matilda Berggren, Helena Sandström och Shanthi Rydwall Menon. Fantastiska! Snygga! Roliga! Rekommenderas starkt!


Skyndade sedan till Hornstull för att köpa en wrap, tryckte i mig den på tunnelbanan för att en inte får ta med sig mat i parken. Skyndade varför? För att sällskapet ville se Emmelie de Forest som skulle uppträda på schlagerkvällen.

Någon gång under vistelsen gick jag iväg med Trollhare till Kristdemokraternas tält eftersom vi båda väldigt gärna ville fråga dem ifall det kom många besökare och var arga på dem. "Nej" blev svaret, och sedan stannade vi rätt länge i deras tält.

Vi såg aldrig Emmelie de Forest, fastän vi var där i flera timmar och blev trötta av den dunkande musiken. Kvällen skulle hålla på till 23 och gissningsvis var Emmelie de Forest sist. Vi åkte hem istället. Min hals var konstig och jag trodde att det berodde på att alla rökte överallt (vilket förmodligen inte förbättrade saken).


Mikusagi.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: