Pages

15 september, 2010

Sverigedemokraterna vill bara höra svenska i skolan



Jag såg Jimmie Åkesson i Gomorron Sverige (klippet ovan) för ett tag sedan, och hen fick bland annat svara på vad Sverigedemokraterna menar med att eleverna i skolan inte skall få prata något annat språk än svenska.

P = Programledare  |  Å = Åkesson
P: Kan det betyda att två elever i Älvdalen inte får prata dalmål med varandra?
Å: Nej, det gör det givetvis inte
[...]
P: Så vilka språk är det som skall exkluderas [...] Måste man inte ha en lista då på vilka språk som...
Å: [Nej, det räcker med att man säger att det bara är svenska som skall talas.]

(jag orkade inte citera sista meningen ordentligt, men jag tycker att jag har lyckats återge den utan att förvrida betydelsen)

Jag antar att programledaren menar älvdalska när hen säger dalmål. Ett språk som precis som flera andra borde främjas. Ett språk som inte är svenska och därför inte skall få pratas i skolan. I ett land som Åkesson vill göra till en nationalstat.

Vad händer om ett kompisgäng som består av jördar hälsar på varandra och ger varandra komplimanger på japanska? Skall det också stoppas, eller är det bara när någon som pratar sitt modersmål som det inte är okej? Varför denna rädsla för vissa språk?

Mikusagi

Ordförklaring: En jörd är en person som är nördigt intresserad av Japan. En Japannörd.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Flattr this

Inga kommentarer: