Pages

27 juni, 2010

Tumblr som identitetsstärkande verktyg

Tumblr är ett verktyg, ett socialt medium som är som en blandning mellan ett bloggverktyg, typ Blogger eller Wordpress, och Twitter. Med hjälp av Tumblr kan du skapa en blogg och beroende på vilken stil du väljer så kan det bli en helt vanlig blogg, en mikroblogg eller något annat. Vissa låter presentera sina inlägg i små askar, andra kämpar för att få med så mycket färg och form och så lite ordning som möjligt i sin layout. Nåväl, resultatet blir i alla fall en sida där dina inlägg publiceras. Vissa publicerar bara bilder och har kanske en layout som passar för sådant. Ett tag skrev jag  bara korta texter och hade därför små, små kvadratiska rutor. En dag ville jag få plats med mer än typ 20 ord och då fick jag se mig om efter en ny stil, en ny form. Vissa jobbar mest med citat, andra med dikter. Likheten med Twitter är att den som har ett Tumblr-konto ser ett flöde av inlägg från Tumblr-bloggarna hen följer, sorterade kronologiskt och inte efter vilken blogg de kommer ifrån. Det är egentligen svårt att förklara vad är endast genom ord. Nåväl, ni förstår väl ungefär.

Jag följer hela 39 Tumblr-bloggar, bland annat FuckYeahBisexuals. Då och då skickar läsarna in bilder på sig själva och kanske en partner, de skriver att de är bisexuella och stolta och... inte så mycket mer. Ibland berättar de också vem de har kommit ut för, och hur det gick. Jag förstod först inte riktigt hajpen. Alltså, jag förstår att folk är , stolta, att de har partner och att de kommer ut. Den grejen fattar jag. Jag förstod inte varför inlägg efter inlägg berättade om individer, och inte särskilt djupgående utan som sagt bara en bild, ett namn, något om en partner och att de är stolta. Hur länge kan det vara intressant för läsarna? Men sedan började FuckYeahBisexuals att publicera meddelanden de har fått. En person kände sig stärkt. En annan vågade tack vare att hen hade sett dessa modiga och stolta människor. Någon lyckades till slut erkänna för sig själv att hen var bisexuell.

LGBT Laughs har också fått ett meddelande från någon som kände sig stärkt och vågade komma ut, har jag för mig. Fast inläggen hos LGBT Laughs är annorlunda, de har in humorinriktning. De publicerar aldrig bilder på personer som nyss har kommit ut, istället är det skämtbilder, roliga videoklipp och fyndiga citat.

De är väldigt olika, FuckYeahBisexuals och LGBT Laughs. Gemensamt har de att de stärker -personer i sina identiteter. På något sätt. Jag förstår nog fortfarande inte riktigt hur men det är väl folk som inte omges av HBTQ-personer särskilt ofta som behöver se en mängd ansikten och skratta åt några skämtteckningar med just -anknytning.

När jag först började att använda Tumblr visste jag inte att den dimensionen, , fanns. Jag tänkte "Ah, ett nytt ställe att spamma på. Roligt!". 


Mikusagi.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: