Pages

29 juni, 2010

Pengen

Det är skrämmande vad folk är beredda att göra för . Det är också skrämmande vad folk lyckas göra (och kommer undan med) för att de har pengar.

Religionen brukar anklagas för att vara roten till nästan allt ont här i världen, men jag skulle vilja påstå att just pengen har orsakat mer lidande. Om vi nu skall skylla på ett ting istället för människorna i sig. Jag brukar påstå att allt våld som har utövats i religionens namn skulle ha utövats ändå, om religion inte fanns. Nåväl, står för mest torterande, förslavande, dödande och hjärntvättning. Mer än någon politisk ideologi, mer än alla religioner tillsammans. Det sker i varje land, varje dag. Vissa länder, vissa individer, är mer drabbade än andra.

Jag blev påmind om detta när jag läste att de tre rikaste personerna har mer pengar än de fattigaste ländernas bruttonationalinkomster sammanlagda. Jag vet inte hur många länder det är, men 600 miljoner invånare har de i alla fall. Jag började fundera över vilka dessa tre personer är (jag har ingen aning), hur de fick pengarna, varför de behåller dem. Tänk att det finns en person som tycker att det är okej att ha mer pengar än hela länder. Jag undrade varför hen inte gör sig av med dem, hen lär knappast behöva så mycket pengar.

De flesta av oss är inte så mycket bättre, vi har bara inte lika mycket pengar. Om priset är tillräckligt lågt så struntar vi i vad det är vi köper. Om det är någon som har slavat på andra sidan jordklotet, om regnskog har skövlats, om djur har plågats. Vi vill spara pengar. Vi vill ha så mycket pengar kvar som möjligt. Vi vill att pengahögen vi sitter på skall vara så stor som möjligt.

Någonstans har någon beordrat sina anställda att slita fjädrarna av gäss, någon tycker att grisarna skall ha ett mindre utrymme att röra sig på för det blir lönsammare så, någon vill att de anställda skall arbeta nästan omöjligt många timmar om dagen. Det är inte för Jesus, inte för Mohammed. Det är för pengen.


Mikusagi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


Flattr this

Inga kommentarer: