Pages

04 januari, 2010

Din mamma är vetenskapligt bevisad

Ibland när folk vill diskutera något med mig (eller jag med dem) så säger de "enligt vetenskapen så..." och känner sig helt vattentäta. Det är ju vetenskapligt bevisat! Det är människorna tvärsäkra på, trots att de inte har ett enda poäng i något vetenskapligt ämne på högskolenivå. De har ingen inblick alls i vetenskapsvärlden - många gånger läser de inte ens Illustrerad Vetenskap som är, om jag har förstått det rätt, vetenskapens motsvarighet till Aftonbladet.

Det är allmänt känt att vissa saker är vetenskapligt bevisade. Vi vet inte vem som har sagt det från början men nu vet samhället att så är det. Men, kan jag då undra, enligt vilken vetenskap då? Det finns inte bara en, the vetenskap, det finns många skolor och traditioner. Och, kan jag då lägga till, enligt vem då och hur många ställer sig bakom teorin? När och hur bevisades det? Vetenskap är inte statiskt. Det förändras. Sällan är alla vetenskapsmän överens (är de någonsin det?) och det finns både teser och antiteser. Vissa grejer som stod i skolböckerna jag använde i grundskolan är nu passé och motbevisade. Världen förändras.

Att helt enkelt säga "det är vetenskapligt bevisat" räcker inte. Jag menar inte att vetenskap är helt onödigt, även om mitt förhållningssätt till ämnet är kritiskt, men att tro blint på första bästa studien du stöter på är lite dumt.

Jag hade kanske kunnat formulera mina tankar annorlunda, och få ett tankefelsinlägg utav det, men jag känner mig allt som oftast inte alls kvalificerad att skriva i den bloggen. Den skrämmer mig.


Mikusagi

3 kommentarer:

Sargoth sa...

Men halloe. Tankefel är ju inte alls svår ju. Den är som Musiktextbloggsaken; den blir vad en gör den till.

Knepet är som alltid bara att komma igång med görandet. Det är vetenskapligt bevisat. E:

Mikusagi sa...

Men ni skrämmer skiten ur mig med vokabulär som jag bara hört på typ ABF-huset. Liksom. Jag passar inte in.

Sargoth sa...

*ser läskig ut*