Pages

01 januari, 2010

Den inte så könsneutrala skönheten

Nu tänker jag ta upp en gammal spaning, för så brukar jag göra. Inget nytänkande här inte! Hur skulle det se ut?

Ni vet dessa könskodade ord? Ord som förknippas med ett kön framför ett annat? Jag tänkte ta upp ett sådant: vacker. Varför är det så sällan vi får höra att män är vackra? De är gulliga, snygga, heta, sexiga och ibland söta men det är aldrig någon som säger att de är vackra! Förutom då i en viss låt som jag aldrig hör nu för tiden.

Över allt finns män som kallar kvinnor för vackra. De finns i tidningarna, de finns i Arga snickaren och de finns i valfritt programs soffa eller fåtölj. Inte riktigt över allt men på många ställen finns kvinnor som kallar andra kvinnor eller sig själva för vackra. Var är människorna som är beredda att beskriva en man med det adjektivet?

Jag har sett vackra personer av alla möjliga kön och icke-kön och jag vet att det finns vackra män. Det är dags att erkänna det! Den manliga blicken? Låt den vara historia, låt blickar kastas från och mot alla möjliga håll!


Mikusagi
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: