Pages

10 juni, 2009

Den franska revolutionen

Jag skriver just nu om franska revolutionen. Vet ni hur jobbig den är?

Jag berättade nyss för en kompis via MSN Messenger exakt hur komplicerad den är. Jag försökte återge den lite mer seriöst här men det gick inte så bra, jag kom fram till att det jag skrev i konversationen var mer uttrycksfull.

Mikusagi säger (22:00):
De bah "Åååh det är så jobbigt med kung som bestämmer vad vi skall tro på och vad vi skall tycka och tänka och skriva ): Så nu gör vi revolution"
Mikusagi säger (22:00):
sedan ordnar de en regering... men den fungerar inget bra så de ordnar en ny regering...
Mikusagi säger (22:01):
som bah "Åh varför tycker inte folk som oss? *halshugga alla som tycker annorlunda*"
Mikusagi säger (22:01):
Men folk bah "Sluta halshugga oss! *halshugger den som leder halshuggningarna*"
Mikusagi säger (22:01):
och då bah ordnar de en ny regering
Mikusagi säger (22:01):
men då är folket less, bah "orka?"
Mikusagi säger (22:02):
DÅ KOMMER NAPOLEON!
Mikusagi säger (22:02):
Bah "Jag skall bli er nya kung! Nu lugnar vi ned oroligheterna och alla får vara religiösa om de vill men de måste inte, kyrkan har ingen makt. Men ni får inte skriva vad ni vill! Bort med tryckfriheten!"
Mikusagi säger (22:02):
Så bah... tillbaka på ruta ett typ?

Jag är inte alldeles säker på att jag fick med rätt antal regeringar (och de borde kanske inte kallas regeringar utan nationalkonvent men men) men det är inte det viktiga.

Förresten tycker jag att jag borde kunna få VG för det jag skrev här, jag har ju fångat revolutionens essens, berättat om de ursprungliga idéerna och jämfört tillståndet före revolutionen med tillståndet efter
men så fungerar det inte för det här är inte tre till fem sidor långt.


Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: