Pages

30 maj, 2009

Att äta (mindre) kött

Många människor har någon gång funderat på att bli vegetarianer, av olika skäl. För vissa tar det bara en minut att släppa tanken och gå tillbaka till köttallriken. Det verkar ju så jobbigt att vara vegetarian! Vad gör du när du blir bortbjuden liksom? Hur lätt är det att hitta en restaurang som serverar mer än en vegetarisk rätt? Vad skall du äta istället för skinka i jul?

Folk ger upp på en gång och återgår till att äta kött två gånger om dagen (lunch och middag). Tyvärr.
Jag förstår mycket väl att inte alla är sådana eldsjälar att de orkar kräva vegetariskt när de blir bortbjudna, eller ha tillräckligt många recept i huvudet för att täcka två vegetariska veckor utan upprepning, eller motstå den saftiga skinkan på julafton... men måste det vara hundra eller noll? Antingen äta inget kött alls eller massor av kött? Inför en vegetarisk dag, kanske onsdagar, eller inför två! För varje portion mindre så är det ju lite bättre. Om ni förstår vad jag menar.

Själv gör jag så att jag själv inte tillagar kött, men om jag blir bjuden så äter jag. Jag är inte säker på att jag skall fortsätta vara halvtidsvegetarian på det viset men det känns nästan bra just nu.


Mikusagi


Läs även andra blogginlägg märkta med orden , , , eller

1 kommentar:

Signe Rocklin sa...

Det har jag också undrat över.. Man måste ju inte vara 100% antingen eller, det är ju bättre att göra så mycket man orkar än att inte göra något alls.