Pages

13 mars, 2009

Sexdrömmar

Vet ni vad jag drömde natten till igår? Nej, det vet ni inte. Om ni inte hänger i Svenska Gillet då för där har jag redan berättat.

Jag drömde att jag inspirerade en lärare jag hade i högstadiet. Hen blev inte särskilt peppad av eleverna när det var sexualkunskapsundervisning, de protesterade mot tjatet om kondomer. Läraren suckade uppgivet och övervägde att sluta prata om kondomer. "Nej!" sade jag bestämt och predikade fint och övertygade högstadieläraren om att hen stoppade både tonårsgraviditeter och läskiga sjukdomar. Jag vet att min dröm var inspirerad/orsakad av Trollhare, men kanske också av mitt intresse för att prata om sex. Ur ett politiskt eller hälsoperspektiv. Eller skolperspektiv. Jag vill hålla i sexualkunskapen i framtiden. Fast jag kommer att bli SO- och svensklärare, så jag får hoppas att sexualkunskap blir ett tvärvetenskapligt ämne eller att skolan jag arbetar på har sådana där sexveckor då alla lektioner blir sexualundervisning.

Tvärvetenskapligt, hur då?
Jo men det finns ju hormoner och anatomi, det hör till biologin, och så finns det normer, värderingar, lagar och allt annat möjligt sådant som jag tycker kan höra till SO-fältet. Hormoner är jag inte särskilt intresserad av så det lämnar jag gärna över till NO-lärarna.


Nu har jag massa småtext där. Det är för att jag skrev längre än vad jag skulle, och jag vill inte ta bort all den där texten. Det känns onödigt. Fast ni får gärna hoppa över att läsa den xD


Mikusagi

Inga kommentarer: