Pages

10 mars, 2009

Blii Fit 2

Nu blev det så att jag skulle iväg på morgonen, så det var först vid lunchtid jag kunde testa mitt Wii Fit. Jag började med att möblera om, så nu ser det ut som om jag har lekt Hela havet stormar. Jag har kvar det så en liten stund för någon förälder kanske också vill Blii Fit (vilket jag hädanefter tänker kalla aktiviteten "att spela Wii Fit" eller "att träna med hjälp av Wii Fit").

- Vad skall du göra nu?
- Blii Fit

Hur det skall böjas vet jag inte än. Om ni vill anamma uttrycket får ni själva bestämma tempusformer och allt vad det är.

När jag hade "kopplat in" (nej, inte med kabel, så jag borde skriva "synkat") balansbrädan hoppade den plötsligt upp på TV-skärmen och hälsade på mig. Den sade åt mig att det inte var dags att stå på den än, först ville den ha datum och tid. Sedan fick jag starta den och ställa mig på den för att den skulle kunna kolla min "centre of balance" (har någon en bra översättning?). Jag skulle stå rakt, fötterna lagom isär och axlarna vilandes. Jag blev positivt överraskad, min centre of balance var nästan perfekt! Jag har nämligen skolios och känner mig lite allmänt sned. Därför trodde jag att min centre of balance inte alls skulle vara där den borde vara (på friska människor). Spelet gav mig beröm och jag kände mig som världens bästa. Sedan ville den veta min ålder och min längd. Den bestämde att jag var underviktig och att min Wii-ålder (eller vad det heter, finns i Wii Sport också) är 20. Yay! I det andra spelet blir jag typ 43 xP

Eftersom jag är underviktig föreslog den pratande balansbrädan att jag skulle sätta upp ett mål att gå upp i vikt (genom att öka muskelmassan då, inte genom att fetta med chips). Jag vet inte hur snabbt jag brukar gå upp så jag bestämde mig för att mitt första mål skall vara att gå upp 0,7 kg på tre månader. Det är kanske jättelångsamt, men det går att ändra om två veckor.

Sedan var det dags att börja träna. Jag gjorde några balansövningar, det var knepigt, och sedan körde jag balansspelen och det var ännu svårare! Balansbrädan håller koll på var min vikt är och styr Mii:n (avatarerna i Wii heter Mii) efter den, medan jag sträcker på armar och böjer på huvudet allt vad jag kan utan att egentligen flytta tyngdpunkten. Haha, det var rätt misslyckat! Jag hoppas att jag får ordning på det där.

Sedan skulle jag gå i takt. När jag förstod vad det var för slags spel blev jag orolig, jag mår seriöst dåligt av spel som Donkey Konga och Guitarr Hero. Fast att kliva upp på brädan med höger fot och sedan vänster fot var inte helt omöjligt. Fast jag var inte helt i takt ändå
men sedan kom det blåa fötter och då skulle jag tydligen kliva åt sidan, men jag förstod inte alls hur. Så där missade jag en massa poäng. Spelet tjatade om att jag skulle titta på de andra Mii:na om jag inte förstod, så till slut gjorde jag det men det betydde att jag var ännu mer efter (eftersom jag gjorde steget först när jag sett dem göra det) och jag blev lite förvirrad och gick fel
men jag fick inte panik så jag är glad. Wii Fit känns sympatisk, den rankar dig inte som dålig, utan som nybörjare eller amatör. Fast den där övningen vill jag nog inte göra igen xP

Sedan ville jag jogga. Det gjordes inte på balansbrädan utan jag fick stå på golvet, jogga på stället och ha Wii-fjärrkontrollen i fickan. Jag joggade bakom en annan Mii som visade takten. Jag blev trött på en gång, och så blev jag lite ledsen när jag inte kunde vinka till de som mötte oss (det kunde nämligen Mii:n framför mig). Jag tog den kortaste banan, som jag inte helt överraskande lyckades bli anfådd och törstig av. Jag har aldrig haft bra kondition och nu har jag inte haft idrott sedan jag gick i gymnasiet så jag förväntade mig knappast att det skulle visa sig att jag var i trim.

Efter 20 minuters träning tyckte jag att det var dags för yoga, som en avslutare. Jag tyckte att många av övningarna var ansträngande, glöm att jag skulle andas avslappnat när jag står i position! Jag andas mycket ansträngt och tittar hela tiden på den lilla röda pricken som skall hållas inom den gula fläcken (det är där centre of balance skall vara). Jätteknepigt!

Fast det är ändå rätt sympatiskt, min personliga tränare (du får välja mellan en man och en kvinna, jag valde kvinnan för att hen hade en trevlig röst (brittisk engelska!) och för att mannen var stor och läskig) sade att jag bara skulle böja mig så mycket som det passade min kropp, men det sade hen när jag redan hade böjt mig (så för sent!). När jag böjde mig hade jag tittat på tränaren och försökt apa efter, och tränaren är vig så... ja. Det blev ansträngt och jobbigt
men jag fick faktiskt 3 stjärnor (av 4 möjliga) på någon utav yogaövningarna!

Haha åh! Det här är helt underbart! Allt som allt tränade jag i 30 minuter. Sedan var jag slut men efter att ha återhämtat mig känner jag mig pigg i hjärnan så jag SKULLE egentligen kunna läsa nu.

Är det kolhydrater en skall inta efter kondititionsträning?


Mikusagi

Läs även om andra bloggares erfarenheter och upplevelser av , , , , , och

4 kommentarer:

Elina sa...

vad kul det låter ändå! och hurtigt :)

Sargoth sa...

Proteiner är tre tummar upp efter träning. Allra helst om någon redan har lagat dem åt en, så att de går direkt in till muskelbyggandet.
*är bortskämd*

Mikusagi sa...

Men är det inte proteiner efter styrketräning och kolhydrater efter konditionsträning?

kattlachan sa...

Kanske det heter balanscenter (centrum?) på svenska?

När du joggar förbrukar du huvudsakligen kolhydrater. När du promenerar förbrukar du huvudsakligen fett.
Proteiner behövs för att bygga upp muskler, så det låter rimligt att äta proteiner vid styrketräning och kolhydrater vid konditionsträning. (Dock behöver du alltid en viss mängd proteiner (och fett också), så glöm inte att äta en balanserad kost!).

Jag föreslår att du äter något med snabba kolhydrater innan du tränar för att inte förlora vikt.