Pages

04 januari, 2009

2008: Så var det

Den här listan har jag tagit från [tuffing].

2008
1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Etnologiska fältstudier, blev intervjuad för radio, ägt en systemkamera, besökte Pride House, gick i Pride Parade (har bara tittat på den tidigare)

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag hade inga.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej, men en som jag gick i samma klass som i gymnasiet.

4. Dog någon som stod dig nära?

Nej. Eller räknas undulaten Kyuuri? Vi var inte så nära varandra... men vi bodde ihop.
Just det ja, det var en som dog, som var min sommargranne förut när jag brukade spendera somrarna på en liten ö i Hälsingland. Fast vi var inte heller särskilt nära varandra.

5. Vilka länder besökte du?
Lettland.
6. Är det något du saknade år 2008 som du vill ha år 2009?
Jag tror att jag förlorade min koncentration, jag vill gärna ha tillbaka den. Jag kan inte sitta och läsa flera timmar i sträck längre, lyckas bara läsa en halvtimme typ.

7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid minnas, och varför?
5 november för det första jag hörde när jag vaknade var en radioröst som sade "För första gången i historien har USA en svart president". Det kändes lite magiskt. Fast om det inte var 11 november så visar det att jag redan har glömt, och i så fall är svaret "Antagligen inget".
8. Vad var din största framgång i år?
Jag blev bättre på matlagning.

9. Största misstaget?
Jag vet inte o_O
10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag har drabbats av någon förkylning här och där. Jag vrickade foten en gång då jag var ute och det var mörkt, så jag såg inte ett hål och därför klev jag i det. En annan gång halkade jag på den isiga skolgården och fick ont lite här och där.

11. Bästa köpet?
Min kamera, och så min sjömansskjorta.

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Min kamera (Canon 400D) antar jag. Jag minns inte vad den kostade men jag kan ju inte ha köpt något som kostade mer. Fast om en lägger ihop alla pengar jag har lagt på böcker i år så kan det faktiskt överstiga, jag vet inte... nej det kan det ju inte göra!

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Förutom att komma in på retorikkursen och lärarprogrammet, så har jag fått lyckliga stunder tack vare goda vänner.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2008?
I Love Europe kanske.
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag säger som [tuffing] - bådeoch. Kanske gladare än 2007 men jag har haft mina ups and downs. 2008 har jag varit glad för det mesta, men när jag inte har varit glad så har jag varit ordentligt ledsen/nere/arg/besviken. Jag tror att det är en grej jag har lärt mig själv, att liksom ladda ur ordentligt och gå ned i känslorna ordentligt istället för att behöva gå runt och vara lite halvdepp hela tiden. Jag orkar inte vara halvdepp!

16. Smalare eller tjockare?
Jag tror att jag är tjockare faktiskt. Det tror mamma med. Det går liksom att knipa tag i mitt fett nu. Det gick inte förut.

17. Rikare eller fattigare?
Rikare, fast med skulder. Jag har tagit lån men inte fått tag på någon lägenhet.

18. Vad önskar du att du gjort mer?

Läst och motionerat.

19. Vad önskar du att du gjort mindre?

Onödiga grejer.

20. Hur tillbringade du julen?
Julafton tillbringade jag med släkten.

21. Blev du kär i år?
Ja.
22. Hur många one night stands?
Noll.
23. Favoritprogram på TV?
Melodifestivalen, Stjärnorna på slottet, random dokumentärer som SVT sänt som lärt mig fina grejer som vad mods är och att det fanns en artist som hette Cat Stevens.

24. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Jag hatar ingen.

25. Bästa boken du läste i år?
Gay kanske? Jag vet inte. (Gay - en världshistoria tror jag att den heter)

26. Största musikaliska upptäckten?
Cat Stevens :D

27. Något du önskade dig och fick?
Pengar.
28. Något du önskade dig men inte fick?
Träd.
29. Årets bästa film?
Sweeney Todd av Tim Burton.

30. Vad gjorde du på din födelsedag?

Svårt att veta eftersom jag inte bloggade då, men jag har för mig att jag åkte till Fittja och intervjuade en person, tillsammans med två kurskamrater. Jo, så var det nog, och det var årets första vårdag. Dagen innan var det snöigt.

Hur många år fyllde du?
20
31. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ja, det skulle ju ha varit trevligt om FRA-lagen inte gick igenom och det skulle också ha varit bra om jag orkade göra kompletteringen till min tenta så jag fick godkänt i Homosexualitetens historia och kultur.

32. Hur skulle du beskriva din stil år 2008?
Drag, politisk, färgmatchning. Inte alla på samma gång.
33. Vad fick dig att må bra?
Framgångar, umgänge, uppmuntringar, upptäckter, musik, världen.

34. Vilken kändis var du mest sugen på?
Haha vah? :D Sugen på? Vilken kändis jag har varit mest kär i? Åh haha, jag byter ju varje dag!

35. Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
FRA-frågan. Dessutom har jag försökt sprida asexualitetsbegreppet. Bland annat via klistermärken och radiointervjun, men mest har jag arbetat genom nätet.

36. Vem saknade du?
Genusgemenskapen. Jag blev typ galen när jag började läsa etnologi, haha.

37. De bästa nya människorna du lärde känna?

Lärde känna? Åh det är så svårt att definiera relationer, liksom vem känner jag? Men jag tänker att jag måste ha umgåtts med personen i minst en timme, haha! Så okej... i så fall
Drik, Kitsune och [tuffing].
Ja nu dissar jag hundratals kurskamrater typ men hallå, vi har inte umgåtts i en timme (dessutom är ni fail :-* )

38. En värdefull läxa du lärt dig i år:
Tänk efter före, var inte så impulsiv, säg vad du menar för alla vet inte hur du brukar prata.

39. Citera en sångtext som summerar ditt år:

Utan tvålen blir du blott och bart en badande barbar, haha närå. Jag kan inte ens summera mitt år med en egenskriven mening. Året var långt och det hände mycket.


Mikusagi



Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jasså, det var genom en dokumentär du började tycka om Cat Stevens! Sånt är kul. Vad sade de om honom?

Mikusagi sa...

De berättade typ från början till nu. Hur hen slog igenom, visade klipp från de första hitsen (och då blev jag kär), berättade om hippie-perioden (som de säkert inte kallade så) och sedan konverteringen
och om projekten hen håller på med idag. Jag har för mig att hen startade någon skola, och lät barn spela in sin egen musik... men jag minns inte riktigt så jag är inte helt säker.