Pages

03 november, 2008

Vi vet att fiskar inte simmar i frysdisken

Först vill jag säga att den där personen i Borlänge som försöker ringa mig kan ta och maila mig istället. Mikusagi snabel-a gmail punkt com :D

Så, till dagens ämne. Matakuten. Det är ett TV-program. Ja, jag är ju en sådan där som ändå tittar rätt mycket på TV. Kommersiella kanaler tillochmed! Hur som helst, en liten elev klagade på skolmaten och då kom en äldre släkting på idén att ringa Bert Karlsson. Bert Karlsson rycker ut och ser till att TV4 skakar fram lite pengar, tre stjärnkockar och några kamerateam som får besöka tre skolor. I skolorna får sedan stjärnkockarna stanna några veckor, deras mål är att förbättra skolmaten.

Jag måste säga att det verkar gå bäst i min gamla skola, Bäckahagens skola. Stjärnkocken där heter Paul och hen har fått köket att upptäcka att det faktiskt finns färska råvaror som inte kostar mer än fruset, halvfabrikat och annat sådant äckligt.

Hur som helst, Paul tog ut ett tjog elever ut på landet. Enligt stjärnkocken vet nämligen inte eleverna var maten de äter kommer ifrån. Ja, de bor ju i Stockholm och där finns inte djur.

Öhmm... öhm... alltså >_>
Nej! Jag vägrar tro något sådant!
Jag minns inte ens när jag lärde mig att kött var djur, det kom väl samtidigt med talförmågan. När maten benämndes som "griskött" eller "kyckling".
Var Paul verkligen seriös där?


Mikusagi


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

PGW sa...

Har han planer på att göra vegetarianer av dem? Klappa söta lamm och kalvar kan få vem som helst att sluta äta kött. Rotfrukter och bönor är billig mat.

Mikusagi sa...

Jag tror inte det, men det var i alla fall en av eleverna som funderade på att bli vegetarian efter det besöket.