Pages

20 maj, 2008

Så upp och pröva dina vingar, och känn hur underbart det är när ovan molnen du dig svingar och fröjdas åt att vingarna bär

I helgen försökte jag räkna ut ifall det är möjligt att leva på studielån och studiemedel, och hur hög hyra som är möjlig att klara av.

Jag gjorde en lista med årliga utgifter (såsom läkare, SL-kort och olika läkemedel), en med månatliga utgifter (såsom mens och tvättmedel) och en med veckoutgifter (såsom bröd och grönsaker). Sedan skrev jag upp sju olika rätter (en för varje veckodag) för att få en uppfattning om vad en middag kostar på ett ungefär (dryck och grönsaker borträknat). Jag måste säga att middagskostnaderna överraskade mig! Jag trodde att det kostade mer att äta. Sedan förvånade det mig att burkmat jag har sett som billig (typ fiskbullar) kostar lika mycket/lite som att äta något annat. Det enda fiffiga med burk är då att det håller länge, alltså...
Nej, jag räknade inte Euro-shoper-priser. Jag vill ha god mat! Fiskbullar som inte kommer från Abba kostar säkert fem öre burken eller något, men hallå jag är inte uteliggare heller!

Jag gjorde i alla fall lite snygga tabeller och dividerade årskostnaderna på antalet månader och multiplicerade veckoutgifterna med fyra (fastän det går 4,3 veckor på en månad!) och tjohej fick jag en fingervisning om vad det kostar att leva!
Jag känner nu att jag har stenkoll på allt
förutom typ pasta, som jag inte orkade kolla upp pris på för det var kundvagnsstockning i affären.

Nu flyttar vi!

Mikusagi

Inga kommentarer: