Pages

31 mars, 2008

Schokonest

I påskas fick jag ett tyskt chokladbo. Eller, det kanske är ett vilseledandeord. Det jag fick var en sexkantig låda (hexagon?) med choklad i. I alla fall... längst ned i innehållsförteckningen står det

May contain traces of other nuts, peanuts, gluten, lactose and/or egg

(Kan innehålla spår av andra nötter, jordnötter, gluten, laktos och/eller ägg, min övers.)
och då tänker en ju "Bara en massa tillsatser alltså." och sedan blir man nyfiken på vad det kan vara i chokladen som bara innehåller spår av allt det där man brukar ha i choklad (förutom kakao). Sedan blir en (alltså jag) nyfiken och tittar på ingredienserna.

Ingredients: sugar, cocoa butter, cocoa mass, milk powder, hydrogenated vegetable fat, skimmed milk powder, sweet whey powder, hazelnuts, butterfat, water, glucose syrup, cream powder, humectant sorbitol, lactose, condensed milk, emulsifiers soya lecithin + E 476, strawberry fruit powder, low fat cocoa powder, flavours, acidulant citric acid, humectant invertase, antioxidant ascorbyl palmitate, salt


(Jag förstår inte allt så jag kan inte översätta)
Flavours... jaja, det är inte det roliga.
Vi har skummad mjölkpulver, kondonserad mjölk, gräddpulver och laktos som ingredienser. I godiset som kanske innehåller spår av... laktos.
Med "andra nötter" tror jag de menar nötter som inte är hasselnötter.

Ja... kul...

Mikusagi

Inga kommentarer: