Pages

27 september, 2007

Tänkvärt om städning

En av böckerna vi läser på kursen är Lena Gemzöes Feminism. Jag tänkte citera lite från den. Meningarna handlar om varför hushållsarbete hamnar under rubriken "reproduktion".

Vad finns det för likhet mellan att läsa sagor för en femåring och att dra en dammsugare över golvet? Inte mycket, kan det tyckas, men ändå ser arbetsdelningen mellan könen ut så att dessa två sysslor verkar hänga ihop på något mystiskt vis - de tillfaller oftast kvinnor.
Kvinnan som piga, sidan 109


Jag tyckte att den var så rolig när jag läste den att jag skrattade lite för mig själv. Det gör jag inte ofta, i alla fall inte när jag läser.

Mikusagi

3 kommentarer:

PGW sa...

Något helt annat:

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=657271,00.html

Uppsala idag?

Mikusagi sa...

Jag fick avboka min biljett för jag får min hemtenta idag :(

PGW sa...

nää, vilka taskiga typer, har de ingen vettig planering?