Pages

27 september, 2007

Idag inleds rättegångarna

Jag är nyss hemkommen från en demonstration. Anledningen till att jag är hemma redan är att jag var skitnödig och inte hade någon blöja på mig.

Vi skulle stå utanför hovrätten 08:30 och vara stöd när målsägande kom till plats, men vi gick vilse. Efter att ha snurrat runt efter Svea Hovrätt en stund hittade vi en skylt som vi trodde var vår räddning, men det ståd "Svea Maträtt" på den. Efter ett tag hittade vi faktiskt hovrätten, men så fick någon ett SMS om att rättegången var flyttad på grund av säkerhetsskäl. Vi fick information om vart, det visade sig att vi skulle behöva åka buss och gå en massa. Sedan gick vi fel tre-fyra gånger till men till slut kom vi rätt. Vi var säkra för det var en massa poliser där, och efter ett tag lade vi märke till alla kameror, och till Henrik Olsson från Voxpop/Jupiter/Salve.
Folk ställde sig i kö för att komma in till allmänheten, men jag skyndade hem till toaletten.

Nu måste jag förbereda mig inför morgondagens debatt, och laga lunch till mig och Lingon.

Metro

Mikusagi

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en tragisk historia men det är ord mot ord som vanligt. Det finns ju faktiskt folk som vill bli slagna. Men dessa brukar vet vad dom gör och respektera varandra mer än så här. Hur som hur är detta ett knivigt fall. En ren våldtäkt är en sak, men här då sex funnits med i bilden tidigare och ord står mot ord är det svårt att fälla. Varför? I svergie har kör domstolarna med hellre frikänna än fälla. Hur går det att bevisa? Vi kan inte sänka beviskraven det vore rättsmord.

Mikusagi sa...

Att de har haft sex förut skall inte vara en ursäkt för att killarna kan anta att de får ha sex med henne hur de vill. Man skall ha rätt att säga nej när som helst. Hur långt man än har gått (alltså, även om man har åkt iväg till någons lägenhet).
Nej, att sänka beviskraven vore nog ingen bra idé, men vad jag har förstått så har hon skador som styrker hennes version. Att man ställer frågor om hennes tidigare sexliv är helt befängt.