Pages

18 september, 2007

Regnbrödsovjetunionen

Imorgon skall vi ha seminarium och alla skall vara feministiska klassiker. Man skall hålla ett tre minuter långt tal och övertyga alla om sitt argument.
Jag skall vara Friedrich Engels. Efter att ha läst hans text Familjens, privategendomens och statens ursprung (Kvinnopolitiska nyckeltecker s.55-61) två gånger har jag kommit fram till att min tes skall vara följande:

  • Monogamin sker på kvinnans bekostnad och inskränker på hennes frihet.
Fast en omformulering kanske behövs till imorgon.
Tre minuter tycker jag är lång tid, jag är inte alls bra på att prata länge. Jag brukar ge konkret fakta utan en massa dekorationer runt omkring. Så okvinnligt av mig!

Nu blir i alla fall Arla glad, eftersom jag skall säga att monogami är skadligt för samhället. På ett ungefär. Fast det är inte riktigt så enkelt, ändå. F. Engels är så dubbelsidig!

(Titeln är hämtad från Arlas blogg, men citatet är mitt från början.)

Mikusagi

Inga kommentarer: