Pages

08 mars, 2007

Internationella kvinnodagen; Diskriminering

Det är den åttonde mars och den internationella kvinnodagen. Samtidigt är det också torsdag. Tänk så det kan vara!
I Sverige är det fortfarande löneskillnader och allt det där, blabla. Det litar jag på att andra bloggar om.
Jag tänker blogga om något som engagerar mig mer nu, kanske för att jag är intresserad av medicin (jag går ju samhällsprogrammet med inriktning medicin). Det har uppmärksammats i media några gånger och nu uppmärksammas det av min blogg också.

Vad?

Vad pratar jag om?

Diskrimineringen i den västerländska skolmedicinen! Kvinnor och män har olika kroppar, och det är mannens kropp som är mallen när det gäller diagnosställning och behandling. Det liknar lite de gamla filmerna där folk på sjukhus / ålderdomshem /mentalsjukhus får samma mediciner i exakt samma doser, ingen har undersökt vad just de är i behov av. Okej, det är väl lite mer extremt, men ändå.
Punkt SE har en artikelserie om kvinnors hjärtproblem. Att det var så vanligt att kvinnor dör av hjärtinfakt visste jag inte! Jag visste inte ens att det var så vanligt bland män. Jag trodde alla åt ihjäl sig nu för tiden ;)
Jag ser det som en direkt fara att man har ett kön som mall för alla människor i sjukvården. Det kan nog gå väldigt fel.

Nej, nu skall jag koncentrera mig på bögprogrammet Schlagerkoll.

Mikusagi

Inga kommentarer: