Pages

12 januari, 2007

Fler tankar om könsroller

Idag skall jag inte gå till skolan. Det är nämligen meningen att vi treor skall sitta någonstans, var som helst, och hålla på med våra projektarbeten. Själv satt jag en stund vid köksbordet och läste Britta Lundgren och Lena Martinssons bok "Bestämma benämna betvivla" (jag vill ha kommatecken där men så står det inte på omslaget" men så kände jag ett behov av att blogga.
Jag hade precis börjat läsa boken, jag var inne på kapitlet "Marmorhallen" (det första kapitlet i boken) och mina tankar började vandra iväg. Det var väl inget dåligt i det, antar jag. Det är bra att tänka. Speciellt när tankarna stannar inom ämnet jag skriver om.
Först kom jag på att folk alltid skall betona olikheter. Jag kom att tänka på det när folk från olika kvinnoförbund listades upp. Inte för att jag vet mycket om kvinnoförbund, men de gånger jag har sett dem ploppa upp i media har de krävt jämställdhet. Ofta har det talats om att män gör si medan kvinnor gör så. Jag kom på att jag inte vill vara med i något kvinnoparti. Jag påstår inte att det är dåligt med kvinnopartier, jag vill bara inte vara med i ett parti som utesluter halva landets befolkning. Eller, ungefär halva. Det beror på vilket land man är i, antar jag.
Sedan kom jag att tänka på olika diskussionstrådar jag har svängt runt i, där folk diskuterat ifall det är normalt, försvarbart, naturligt eller bra att vara homo-/bisexuell. Ni vet kanske vilka argument som brukar kastas fram och tillbaka, och vändas ut och in på. Fortplantning kräver heterosexuella relationer, de flesta är hetero, all sex leder inte till barn, djur är också HB, blahblah. Ibland sägs det att eftersom det är så att i hela världen, i alla kulturer, är majoriteten av människorna heterosexuella, så är det vad som är rätt. Det sägs också att det inte kan vara kulturellt betingat.
Jag tänkte att vissa tänder på stövlar, men det räknas inte som en sexuell läggning. Stövelsexualitet. Stövelsexualitet är nog inget man föds med, stövlar har inte funnits så länge att vi kan ha utvecklat särskilda gener för att tända på dem. Då kanske man inte heller föds med förutsättningar att tända på långt hår, breda käkben, stora bröst, starka muskler.
Jag har läst om kulturer där manlig homosexualitet förväntas eller i alla fall accepteras som något "naturligt" och bra. Det skiftar från kultur till kultur, så klart (därför skrev jag eller). Då är det inte bara 10% av männen som ägnar sig åt sådant. Det kanske är så att människor kan tända på allt möjligt, bara de får rätt förutsättningar. Fast vad vet jag? Jag tänder inte på något.
Jag tror nog att heterosexualitet, i alla fall till en viss del, är kulturellt betingat.

Läs mer om könsroller och sexualitet
Jag kan inte lägga in i kategorier så jag gör lite manuellt istället.

Mikusagi

Inga kommentarer: