Pages

01 december, 2009

Hardqueer vill starta ett anarkoqueerfeministiskt kärlekskrig

Skånskan rapporterade för ett tag sedan om en ockupation av ett hus i Lund. Det var ingen "vanlig" ockupation, om det nu finns sådana, utan en med en queer twist, en anarkistisk bugg och en feministisk tango. Inte som dansformerna alltså (eller kanske det, vad vet jag!) utan jag ordleker med begreppet "twist".

Genom husockupationen gör vi utrymme för en anarkoqueerfeministisk-kamp där vi kritiserar den privata äganderätten och skapar en egen normkritisk plats.

Det hela låter minst sagt spännande. När jag läser bloggen blir jag för första gången intresserad av Hardqueer. Ja, det var alltså Hardqueer som genomförde ockupationen. Jag har sett deras namn förut men jag har inte önskat ta reda på mer om dem. Förrän nu.

Deras politiska syfte och budskap är vackert, tankeväckande och viktigt. Deras sätt att framföra sina åsikter på är fint, ta bara en sådan sak som att de bjöd poliserna på bullfittor!

Queerrörelsen tar avstamp i att den fria viljan inte alls är särskilt fri, när det finns strukturer, maktordningar och förtryckande normer med i spelet. Vi menar att den queera normkritiken och den materiella rättvise-kampen är förenliga och nödvändiga för varandra. Att bryta mot köns- och sexualitetsnormerna i dagens samhälle innebär hårda bestraffningar, det finns en anledning till att transpersoner i Indien är längst ned i kastsystemet. Drag, trans och genderqueera-attribut och beteenden är viktiga delar av revolutionen.

Jag är kanske inte anarkist men jag gillar dem ändå. Jag hoppas att deras kamp fortsätter långt, långt in i framtiden.

Hardqueer vill starta ett anarkoqueerfeministiskt kärlekskrig. En färgbomb bestående av ilska, kärlek och glädje. Det är vår fasta övertygelse att en armé av älskare inte kan förlora. Idag tog vi över ett hus, imorgon världen.

Några ord som tilltalar mig särskilt är kanske dessa:

I vår vision om det offentliga utrymmet finns plats för kreativa konstnärliga färgsprakande uttryck från alla människor, inte bara för de som har makten. Det offentliga rummet ska tillhöra oss alla och vara anti-auktoritärt.

Läs mer i deras blogg



Mikusagi

Inga kommentarer: