Pages

03 december, 2009

Veckans undran 16

Vad är grejen med att kräva jättehög årsinkomst (typ så där 110 000 kronor) från den som skall bo i en lägenhet med låg hyra (låt säga 3175). Det är inte ens det mest extrema exemplet. Jag undrar: Vad tror de att jag gör för pengarna som inte går åt till hyra? Vad är tanken bakom dessa galna krav?

Min teori: De vill inte ha studenter i sina lägenheter

Ni  vet, jag köper ju inte saker typ. Jag köper mat och kurslitteratur. Nästan inget annat. Jag vet inte hur en gör av med pengar och jag förstår inte vad jag skulle med dessa pengahögar till som jag skulle ha ifall jag tjänade 110 000 kronor om året och betalade en hyra på strax över 3 000.

Det är inte riktigt schysst av bostadsmarknaden att ställa så konstiga krav *tycker*


Mikusagi

7 kommentarer:

Paul Stjernberg sa...

Även de så kallade allmännyttiga bostadsbolagen är idag bara intresserade av människor som kan betala för sig. Det finns en utmärkt tv-serie på SVT som heter "Hemlös" som Utbildningsradion står bakom och där har man bland annat tagit upp just det här ämnet. SVT Play kanske visar programmet.

Mikusagi sa...

Men jag kan betala för mig ._. Även fast jag inte tjänar 110k

Paul Stjernberg sa...

Men kanske inte vad bostadsbolagen vill att du ska kunna betala tyvärr. Även människor med låga inkomster har svårare att hitta en lägenhet.

Mikusagi sa...

Fast det står ju vad de vill att jag skall kunna betala. Det är hyran. Det krävs inte 100k per år för att betala 3k i hyra. På riktigt.

Paul stjernberg sa...

Läs mellan raderna. Vad de egentligen säger är:"Inga j-vla låginkomsttagare, tack !"

Mikusagi sa...

Jag vill upprepa den sista meningen i mitt blogginlägg.

Paul Stjernberg sa...

Varsågod.