Pages

26 juli, 2015

Rubriiiik

Imorgon börjar Stockholm Pride, det blir min minst planerade Stockholm Pride sedan jag började göra andra saker utöver att titta på paraden. Jag brukar ha ett spikat schema, inklusive när och hur lunch ska intas, ibland inklusive vad för lunch som ska ätas och när jag ska laga den. Jag brukar även planera mina kläder, eftersom att jag vill ha olika utstyrslar varje dag. I år? Ingen aning! Det blir väl skjortan imorgon för det är det enda snygga jag har just nu ute på landsbygden.

Det finns två anledningar till att jag inte har bestämt ordentligt vilka punkter jag ska gå på, och dessa är

  • Jag ska vara Pride Ung-volontär och det är fortfarande lite oklart när mina pass kommer att vara, då jag är reserv.
  • Ingen punkt verkar riktigt spännande/rolig, så det är lite skitsamma om jag missar dem.
MEN! Jag ska (som vanligt) sitta i en panel, den går under RFSL Ungdom Östs flagg och heter Gör slut med tvåsamhetsnormen. Det som jag inte kommer att säga där (tror jag) eftersom att jag tänker att försöka vara ehm... inte så vänster, pga i RFSL Ungdom Östs namn, är att

det är märkligt med detta vurmande för äktenskapet, eftersom att själva grundidén bakom den är ofräsch. Äktenskapet kom till för att kontrollera ägandet av tillgångar (och också för att äga andra människor, typ sin fru och sina barn då - en är självklart en man eftersom alla medborgare var män). Men det är kanske också därför vi vurmar för äktenskapet - monogamin och kapitalismen kom hand i hand, och vi har ett kapitalistiskt samhälle idag som nostalgiskt tänker tillbaka på detta och vill värna denna praktik, detta påfund.

Jaja, kom imorgon 15:00 till Plattanbiblioteket, det är gratis. Länk.

Inga kommentarer: