Pages

12 februari, 2015

Vad jag skrev om 2014

WOOOOOOOOOH! ÅRSKRÖNIKA!
Jag har bara skrivit om januari än så länge för jag är en stressad häst, återkom senare.



Årets första riktiga blogginlägg var ett svar på en krönika skriven av Ebba Witt-Brattström. Jag ville skriva om vad sexradikalism är och hur det hänger ihop med feminism, men jag visste inte vad jag skulle skriva så det hänger fortfarande kvar till ett kanske framtida blogginlägg.
Det jag skrev om var att Witt-Brattström tycker att det är att hetsa ungdomar till sex när en lär dem hur en skyddar sig mot könssjukdomar, och att RFSUs stödmaterial är mycket bättre än det påstås i Witt-Brattströms text. T.ex. likställs inte alls manlig omskärelse med kvinnlig könsstympning (ursäkta cisnormativa begrepp, jag valde att kopiera dem rakt av). Om ni går till mitt inlägg så finns en hel del utdrag ur materialet där.

Sedan hände den årliga Guldbaggegalan, och med den det rasistiska skämtet "nu blir det färgfilm - Kodjo Akolor". Det var inte alls rasistiskt, hävdade manusförfattare, det låter som Kodak Color ju. Medan programledaren och ståupparen Moa Svan sa "INGEN har presenterat mig på scen med ett skämt om mitt namn" (och då kan en ju tänka att flamsigare ställen än Guldbaggegalan ändå skulle kunna göra det, särskilt om du har ett djur i efternamnet). Så det var rätt tydligt att vissa skämtar en om, andra inte. Länk till inlägget.


Februari närmade sig och jag tipsade om Femslash February. Det är värt att uppmärksamma i år också. Det finns som vanligt en del i min Tumblr-blogg.
Bilden här är gjord av mandygirl78 och finns bl.a. på DeviantArt.


TV6 sände en transfobisk reklam som i princip gick ut på att det är hemskt att dejta kvinnor som är trans. Jag skrev att syftet är att skapa ett "vi" med tittarna, och att det är mycket tydligt att vi transpersoner inte ingår i den tänkta publiken. Jag tyckte även att cispersoner inte borde kliva in och försvara reklamen, för de kan inte se objektivt på saken utan har ett förtryckarperspektiv.

Inga kommentarer: