Pages

12 december, 2013

Ingen får veta

Jag tänker på detta att det alltid talas så tyst - helst inte alls - om vilka som är lesbiska. Av två anledningar: 1. Det är pinsamt/äckligt/fel/fult. 2. Vi ska inte göra skillnad på människor eller alls tänka på deras läggningar.

Konsekvenserna detta får är att det är lätt att tro att det inte finns särskilt många lesbiska som har lyckats och gjort något bra. Eller liksom, att det inte överhuvudtaget existerar mer än några få flator.

Tänk om jag i gymnasiet hade vetat att vi har en flata på tjugolappen - vilken boost jag skulle ha fått varje gång jag tittade i min plånbok! Flator finns och ibland hamnar vi t.o.m. på sedlar. Men det var ju liksom ingen som berättade det för mig. Cisheterosar fattar nog inte hur det är, men jag blev t.ex. jätteglad när fröken nämnde Sapfo på svensklektionen i gymnasiet - och besviken men ändå inte nedslagen när dikten vi fick läsa var hur svår som helst att läsa in något lesbiskt i. Och läraren ville inte alls prata om hur viktigt det var att Sapfo skrev om lesbisk kärlek, utan bara om att hon var kvinna. Det kändes inte alls som att lektionen var för mig, det kändes som att de heterotvättade allt. Det var 2005 och t.o.m. de som tillverkade skolböckerna kämpade med att gömma undan allt som luktar flata.

Jag memorerade alla kändisar som kom ut som homo eller bi (ingen kom någonsin ut som trans), och sedan lyssnade jag sönder Cliff Richard pga asexuell-ryktena. Varje gång någon av dessa kändisar syntes i TV-rutan blev jag glad. Och då var jag en storstadsbo som kunde hämta en QX på Kulturhuset varje månad. Min tonår började i en nördkultur som älskade alla animekaraktärer som kanske kunde tolkas som gay. Jag var liksom inte helt ensam men det var ändå jätteviktigt för mig att se att inte alla var heterocis.

Representation är viktigt, och det här problemet med osynliggörande kan appliceras på flera områden - etnicitet, funktionssätt osv.

Kan vi bara typ... låta bli att göra så här?

Tack.


Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

Inga kommentarer: