Pages

22 oktober, 2013

Se Tjejligan!

Ni borde passa på att se Tjejerna gör uppror i SVTs arkiv!
Det är en serie i tre delar som handlar om när ett gäng grundskoletjejer under 70-talet upptäcker patriarkatet (eller könsmaktsordningen) och bestämmer sig för att sätta sig på tvären mot allt.

 Huvudpersonen Asta får inte ha träslöjd eller teknik, kompisen Tone får inte vara med i fotbollslaget pga sitt kön och de övriga två kompisarna måste ta hand om alla sysslor hemma fastän de har bröder som också skulle kunna göra något.
Kompisarna går ihop och startar Tjejligan, som testar och bevisar sina teorier om kön (t.ex. genom att byta kläder på tvillingar och se om omgivningen uppfattar dem annorlunda) och gör ibland exakt som de blir tillsagda för att visa det absurda (när de blir ombedda att klä sig kvinnligt kommer de i kjolar och smycken och det verkar inte avslappnat/naturligt alls, dessutom är dessa utstyrslar mycket opraktiska blir omgivningen varse).
Tjejligan skriver även ett manifest och organiserar sedan ännu fler.


Very bra serie, would recommend!


Mikusagi.

3 kommentarer:

PGW sa...

Åh, jag minns den när den gick! Jag var nog lite för ung för att riktigt fatta, men jag tyckte den var spännande. Förmodligen var jag så ung att jag inte uppfattat någon direkt skillnad på killar och tjejer i vardagen (det var 70-tal och ungar var klädda ungefär likadant då). Men jag anade något.

Mikusagi sa...

Pale Green Woman! Hej!

PGW sa...

Hej!

Så levde jag nog med illusionen om att jämställdhet var ordnat när jag skulle ut i arbetslivet.

Jag var som sagt väldigt, väldigt ung. Hej vad jag bedrog mig.