Pages

04 maj, 2013

Logisk lucka eller finns det en förklaring?

Jag tänker på en sak, nämligen det här med Sailor Moons förmågor! Alltså, så här, i början av serien lever alla sailorhjältinnorna som helt vanliga tjejer som går i skolan och inte slåss mot monster eller åker till månen eller fram och tillbaka i tiden. De vet ännu inte om att de är soldater, eftersom de är pånyttfödda på jorden utan minnen från sina tidigare liv. Sailor Moon är den vi först får se återupptäcka sitt "andra jag" (även som Sailor Venus redan är ute och slåss som Sailor V - bra namn förresten så ingen fattar att ni är samma!), när katten Luna kommer förbi och ger instruktioner för förvandling och attacker. Luna minns inte heller så där jättemycket, men mer än tjejerna (eller så är hen bara informerad, och kommer inte ihåg själv alls - jag vet faktiskt inte).
Sedan måste Luna och Usagi - som Sailor Moon heter som "jordling" - lista ut vilka de andra sailorsoldaterna är så att de också kan "väckas". Det är inte jätteknepigt, för de sticker ut rätt mycket bland de vanliga jordborna.



Ami, Sailor Mercury, är så intelligent att andra blir rädda. Dessutom är hen superbra i vatten men det märker ingen... värt att påpeka ändå. Makoto, Sailor Jupiter, är jättelång och framförallt jättestark! De andra i skolan blir rädda för Makoto för att hen är så pass stark. Rei, Sailor Mars, jobbar i ett tempel (som miko) och använder besvärjelser för att bli kvitt onda andar, och så kan hen liksom känna på sig saker som värsta sierskan. Alla bah "Åh freaky, bäst vi håller oss undan". Eller ja, det är också lite populärt i templet för krafterna passar rätt bra där.

Men Usagi kan knappt gå på platt mark utan att ramla. Hen har inga talanger som sticker ut, varken mentala eller fysiska, utan enda grejen som är speciellt är det oerhört goda hjärtat.
I ett avsnitt av animen så är de fem tjejerna ute och åker skridskor och som ni kanske förstår så kan Usagi knappt stå upp på isen, och alla bah "Oh mitt minne vaknar till liv" (det gör det steg för steg under seriens gång) "Sailor Jupiter var bäst på månen på att åka skridskor". Men sedan bah, mot slutet, så blir Usagi plötsligt - i en strid - jättebra på att åka! Och alla bah "Nej just det ja! Den enda som var bättre än Jupiter var ju prinsessan! Som åkte så graciöst och alla blev helt tagna!".
(Sailor Moon är också månprinsessan)
Bah wuuuut? Här är du egentligen superbra på en sport men det ligger liksom vilande?

Är det här för att fienden inte skall hitta prinsessan? Alltså, hamnade prinsessan i djupast sömn/minnesförlust för att liksom ingen skulle plocka upp henom innan Luna hann komma dit med alla andra hjältinnor och förbereda för strid osv? Är det en försvarsmekanism, att de övriga soldaterna (vars uppgift är att skydda prinsessan) har sina styrkor mycket mer "ytligt" så att de märks innan de själva vet att det är något speciellt med dem?
(ett tag utger sig Sailor Venus för att vara prinsessan medan den verkliga prinsessan förbereder sig, ovetandes. Allt för att förvirra fienden.)

Jag borde verkligen förklara mer grundläggande om Sailor Moon någon gång känner jag.

Mikusagi.

Läs även andra bloggares åsikter om

3 kommentarer:

PaleGreenWoman sa...

Det här hör inte alls ihop med tråden, men jag ville bara säga hej! Såg dig i DN igår och tänkte "men åh, där är ju min kloka tonårskonsult!". Nu var det i och för sig länge sedan du var tonåring, men du var det när jag började följa din blogg. Du är fortfarande klok och du står för dina åsikter. Du är bra! :-)

(Fortsätter hänga här på bloggen även om jag sällan kommenterar).

Mikusagi sa...

Jag undrade var du hade tagit vägen!

Jag är 25 år nu rent åldersmässigt, men jag beter mig fortfarande som en tonåring :)

PGW sa...

Det låter helt normalt i mina öron, jag är 43 och känner mig också som tonåring emellanåt :-)