Pages

18 februari, 2013

Titta vad lustiga vi är!

Igår såg jag Melodifestivalen (för jag anstränger mig och försöker vara social och då innebär det att jag missar lördagssändningen) och fick se pausunderhållningen som presenterade Bizex.

En presentation av sketchen, för de som har missat:
Varje vecka visar Melodifestivalen ett fejkreportage där de "lyfter fram ett låtbidrag som inte kom med i tävlingen" (det är inga riktiga bidrag, så klart). De fejkar att de åker ut till en ort och intervjuar artisterna och sedan får de spela sin låt. Den här gången var det dansbandet Bizex som kom från Skellefteå. Alla i bandet har varit gifta med varandra hit och dit, och jag trodde att det var ett inavelsskämt men av reaktionerna på nätet att döma så handlade det alltså om att bisexuella ligger runt? Bandet framförde låten "Vi bytte kön med varann" som handlade om en bög och en flata som genomgick könsbyte för att kunna vara gifta med varandra och få det de är attraherade av. Sedan bytte de läggning och fick byta tillbaka.

Det här är ett i raden av alla skämt som majoritetssamhället, cispersonerna, vill att jag skall acceptera och skratta åt för att visa att jag inte är för besvärlig. Så att de kan känna sig öppensinnade istället för att känna sig som förtryckare (för det är så sjuuukt jobbigt att ifrågasätta sin egen privilegierade ställning och vad den innebär).

Kritiker menar att det här var "humor" (allt är okej att säga, om du gör det till ett skämt, tydligen). Varken transpersoner eller bisexuella hånas. Kanske säger någon att sketchen driver med fördomar. Gör den det? Nej.

Så här var det inte:
Se de här konstiga personerna som tror att folk genomgår könskorrigerande operationer för att slippa vara homo - så fånigt av dem att tro så!

Så här var det inte heller:
Tänk vad absurt det är att människor tror att det går snabbt och lätt att transistera!

Istället var det så här:
Om en person byter kön så slipper den vara homo! Vem som helst kan byta kön nuförtiden, det är någon modegrej.

Obs! Folk tror också så på riktigt, så sketchen befäste fördomar istället för att driva med dem.

Jag är arg och ledsen på hela samhället och media som alltid gör så här. (nu går jag ifrån att bara prata om trans, och tar upp HBTQ) Vi hade förra året "Inte bara bögarnas fest" som hade kunnat vara rolig om bögar hade gjort numret men nu var det tre heterokvinnor och jag tänker bara "Ja, jag märker att det inte är bögarnas fest för det är bara straighta på scenen". Vi har det återkommande skämtet (i filmer, tweets m.m.) "tänk om en transsexuell kvinna och en transsexuell man är ihop! Är de hetero eller homo då? MINDFUCK!". Hur många TV-serier tar inte upp det här: "Tänk om en man raggar på mig (som är man)! Hahahaha vad äckligt!" ?

Bizex-sketchen, tillsammans med alla andra sketcher, filmer och TV-serier som skämtar om HBT från ett cis-hetero-perspektiv, säger till mig att jag inte är den tänkta publiken. Det var inte mig författarna försökte roa, de tänkte "Detta är för alla normala medelsvenssons som tycker att de där andra är så lustiga som håller på och byter kön". Jag lever ett liv som transperson och jag attraheras av och blir kär i andra transpersoner. Jag är ett lustigt mindfuck varje dag men det är inte min mening. Det blir så i en värld där de andra skriver reglerna, de som också skriver dessa manus.

Det här kräver jag av er som vill argumentera för att det här var en helt okej sketch:
Förklara skämtet. Säg inte bara "det är humor" eller "det är roligt". Förklara VAD som är roligt. Om det roliga är just det jag har pekat ut, så kan jag absolut inte hålla med er.

Jag vill inte vara den som dissar alla skämt utan att ge uppslag för nya, så därför kommer jag att skriva lite tips nu trots att jag själv inte har några ambitioner som komiker. För det första: titta på dig själv, vad är det roliga med dig? (jag lovar, heterosexuella cispersoner är jätteroliga) Skämten kan vara reflektioner om ditt eget liv, istället för att visa att alla andra är konstiga.
Här är några skämtupplägg:

  • Könspaniken som uppstår när någon kvinna står för bredbent (eller vad som helst manligt), eller en man sitter feminint (eller vad som helst som är kvinnligt).
       -"Titta vad fånigt att vi tror att det här är viktigt och betyder något"
  • Kvinnor och män gifter sig med varandra trots att äktenskapet är väldigt ojämställdt och kvinnor får offra sin fritid för att göra sysslor som männen slipper.
       -"Haha, trots att kvinnor mår bättre efter en skilsmässa så fortsätter vi hålla på med den här urgamla traditionen - vad absurt!"
  • Husdjur måste ha könssymboler.
      -"Haha, det står 'tuff kille' på hundens halsband. Som om hunden bryr sig om vi ser den som en kille eller tjej!"
Jag vill gärna ha fler tips att lägga in i listan här! 

Läs Antropomorfs inlägg om samma sketch.

Mikusagi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

3 kommentarer:

Jeppsson sa...

Skitbra skrivet. Jag delar på Fejan.

Henric C. Jensen sa...

skitbra inlägg.
själv är jag transman och bi - fast gift straight.
få saker irriterar mig så mycket som när folk, av alla varianter utgår ifrån att min fru är någon sorts underlig flata eftersom vi träffades innan jag börjat med T.

Anna sa...

Hej, vill bara säja att jag och flera andra cis-hetero också reagerade över sketchen och tyckte det var osmakligt...