Pages

31 juli, 2012

Stockholm Pride 2012: Dag 2

Idag började Stockholm Pride officiellt. 12:15 började de första punkterna.
Efter att ha gått igenom programmet flera dagar i förväg och gjort upp ett schema, var inte allt helt klart och dessutom var det väldigt mycket i huvudet. Jag glömde hela tiden vart jag skulle gå (men det var ju bara att kolla i blocket som tur var!) och jag kunde sitta inne och vänta på att ett seminarie skulle börja och då glömma vad det skulle handla om och vilka som var med. Jag mindes liksom måndagen, tisdagens, onsdagens, torsdagens och fredagens punkter samtidigt och blandade ihop med dem. När deltagarna väl fanns på scenen så klarnade dock allt upp och jag var inte längre förvirrad. Det är väldigt mycket som händer under Pride-veckan, och efter att ha läst programmet flera gånger så är det mycket i huvudet.

Dessa punkter gick jag på


Yttrandefrihetens gränser
Annordnad av RFSL, EXPO och Öppna Moderater. Det pratades om Sizzlas inställda koncert, om pastor Åke Green, om relationen till 40- och 50-talet.


Europa, se upp! Nymoralisterna kommer!
Jag tror att den annordnades av Vänsterpartiet och HBTQ Vänstern.  Medverkande var Tiina Rosenberg, Ulrika Westerlund, Hans Linde och Josefin Brinck. Den handlade på ett ungefär (svårt att sammanfatta eftersom det pratades om rätt olika saker, på ett sätt) om att även om det går framåt ibland på vissa platser så går det också bakåt. Vi kommer inte få fler rättigheter bara för att vi hela tiden fortsätter in i framtiden.


Femme, för vem? Femme, like so?
En jättebra punkt, och jag tror att den som vet vad "femme" är kan lista ut vad det pratades om. Så det är onödigt att skriva någon. Ingen bild har jag heller.

Den politiska situationen i Putins Ryssland.
En rätt tråkig punkt som jag hade för stora förväntningar på. HBT-Sossar pratade om sitt projekt och visade mycket listor på Power Point. Jag är inte intresserad av ert arbete på det sättet, faktiskt. Det enda bra var den (uppskattningsvis) tio minuter långa filmen de visade i slutet. Den visade Pride-demonstrationer i Ryssland och hur de blev avbrutna av poliser och annat folk.


Sedan gick jag på invigningen av Pride Ung. Det är tydligen sista året jag får vara där, pga är gammal.



Jag såg ut så här!

Mikusagi.

Läs även andra blogginlägg om , ,

Inga kommentarer: