Pages

08 mars, 2012

Frusna rumpor och otillräckliga mackor

Det är den internationella kvinnodagen och jag borde skriva smarta grejer om könsmaktordningen och strukturella förtryck och jag vet inte vad, men jag är seg i huvudet och hoppas på att de stora orden kommer lite senare under våren. Istället går jag igenom arkiven och försöker hitta inlägg att lyfta fram.
Det första jag hittade var I Are Lisas "Om varför tjejer egentligen rider. Och varför ingen vill lyfta på det locket." som är en lång text som är värd varenda minut det tar att läsa den.

Det är ett helt eget litet universum, stallet. Det är den enda arena jag någonsin kommit i kontakt med på vilken det kvinnliga könet helt dominerar men där det ändå inte handlar ett dugg om smink, utseende och snack om killar. I hästvärlden gäller helt andra spelregler än i den vanliga världen. Den näst intill totala frånvaron av män eliminerar något som är mycket grundläggande i vårt samhälle, nämligen spelet mellan könen och behovet av att hela tiden förhålla sig till det faktum att man tillhör den ena eller den andra gruppen. Hela det sexuella spelet – som existerar redan innan vi är könsmogna – försvinner.


Om ni vill läsa resten av texten - som handlar om avtrampade tånaglar, maktutövning och läskiga stallchefer - klicka här.

Förresten kan ni följa Lisa på Twitter.


Mikusagi

1 kommentar:

Jixi sa...

Det är min favoritjacka så du får den inte nu.... men du kan få ärva den?