Pages

27 december, 2011

Klack och lack

Jag fick möjlighet att gå på Nobel NightCap och i och med detta ett tillfälle att klä upp mig ordentligt. Jag fick lite insyn i en för mig främmande värld; frackvärlden.
Jag reagerade på en del saker, och några av dem skall jag berätta för er nu.

För det första: Det är ju helt sjukt att en får betala så mycket för kläder med så dålig passform och som är så svåra att få tag på. Jag vill betala för enkelhet, inte för heldagsprojekt. Eller så vill jag betala för att det sitter som en smäck, inte för något som finns i typ tre olika storlekar. Något som inte är stelt och tar hundra år att ta på sig. Något som på något sätt är praktiskt i alla fall! Det spelar ingen roll om det är att det bara är att skölja av kläderna med trädgårdsslangen eller om de är "strykfria", bara det är någonting som är bra. Frackutstyrsel är bara krångel.

Bröstknapp
Illustration: En närbild på en vit bröstknapp som sitter på en vit skjorta.

För det andra: Knapparna! De ingår inte i skjortan, en måste köpa dem separat! Det är 2011 och vi har blivit rätt bra på att sy, det går liksom att göra kläder som knapparna sitter fast i men nej nej, frackarna är kvar på stenåldern. Jag var glad att kragen satt fast i alla fall, första frackskjortan jag provade hade en separat krage.
Det här känns som en typisk sådan grej som de håller fast i bara för att vi skall konsumera mer.

Manschettknapp
Illustration: En närbild på en manschettknapp, gjord av ett mynt. Närmare bestämt en tvåöring.

För det tredje: Jag tycker att det är lite konstigt att en måste köpa typ tusen delar. Alltså listan såg ut så här:
  1. Frackjacka (så heter det kanske inte, men ni fattar)
  2. Frackbyxor
  3. Frackskjorta
  4. Vit fluga
  5. Vit frackväst
  6. Lackskor
  7. Svarta strumpor (nej jag hade inga, pga äger bara coola strumpor)
  8. Bröstknappar
  9. Manschettknappar

Nio saker! Därför blev jag orolig för att jag skulle glömma något hemma. Åh jag fattar inte hur den här klädstilen går ihop med föreställningen om manlighet.

2011 ringde och sade att onepiece är inne nu.

Hallå vad är grejen med flärparna på skjortkragen?

Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: