Pages

11 mars, 2011

Manligt och kvinnligt enligt Zytomierska

Hos Kalashnicore läste jag att Katrin Zytomierska har skrivit ett blogginlägg om Kvinnor och Män. Så här skriver Katrin:

En man reflekterar inte över att det är dags att byta i blöjhinken, en man noterar inte att gröten är på väg att ta slut och att när man är på ICA nästa gång ska köpa ny, en man kan inte planera en resa till barnet med kläder, mat, blöjor mm, en man köper inte ny rengöringspray när det behövs, en man bokar inte tvättstugan, en man sorterar inte bort Ringos urväxta kläder och köper heller inte nya när han går upp en storlek, en man bryr sig inte om att det skvätter gröt över hela köksbordet och en man skiter fullständigt i att städa upp gröten som ligger över hela köket. Han tycker att han lika gärna kan göra det dagen efter. När gröten är torr och ingrodd i träbordet. Eller så skiter han i gröten och väntar till städerskan kommer.

Ehm... okej jag behöver ju inte berätta för er som har träffat män att det ovanstående inte stämmer med verkligheten, att det är en beskrivning som kan stämma in på individer (typ mig själv, fast jag tror inte att Katrin tycker att jag är en man, eller blir jag en man om jag är så där?) men inte på gruppen.

Kalashnicore kallar detta förminskande av mäns talanger för manshat. Jag håller med, att inte erkänna mäns förmåga att ta hand om ett hem är både elakt och sexistiskt. Jag undrar hur det kommer sig att vi alltid har manliga statsministrar när de inte ens kan se behovet att fylla på förrådet med blöjor...

Kalashnicore sammanfattar med dessa visa ord:

Manshat är inget ovanligt. Det är bara det att det inte är feministerna som praktiserar det.

Jag ler instämmande och går in på Katrins blogg där jag hittar en uppföljning på det omskrivna inlägget, en läsare har hört av sig och berättar att Katrins berättelse om Män inte stämmer in på alla män, och berättar om sin egen make så här:

ops... jag trodde att min make var av det manliga könet men jag hade visst fel :-)
Är det han som handlar, har han naturligtvis kollat innan vad som behövs handlas. Kommer han hem först, fixar han käk av någon råvara vi har i frys/kyl. Han har full koll på barnens (och min) klädstorlek och handlar det som behövs.

På detta svarar Katrin, och det här måste vara ett skämt, "Är han kanske homosexuell? [...] Jag har aldrig varken mött eller hört om en heterosxeuell man som du beskriver".

I waz like lol.

lol

På riktigt, tårarna rann för att jag tyckte att det var så roligt.

Katrin fortsätter att skriva om sina iaktagelser men får lite dåligt samvete och skriver:

Okej, förlåt om jag ställer till det för dig nu eftersom jag just fått dig att inse att du är ihop med en homo, men det gör inget om det är så! Var glad för det! Jag har alltid tänkt att det skulle vara så mycket lättare att leva tillsammans med en kvinna.

Jag tycker att det är intressant/oroväckande/roligt att Katrin tror att bögar är kvinnor. Jag börjar ana att Katrins definitioner av man och kvinna är komplexa och jag börjar fundera över hur hen skulle könsbestämma olika personer i min omgivning. Ett roligt tankeexperiment som jag rekommenderar. Fast ni skall inte själva använda modellen för att bestämma vilket kön personer har, det är taskigt. Ni får bara leka i huvudet, okej?


Mikusagi.

Läs även andra bloggares funderingar kring , , , , , , .

2 kommentarer:

Mikusagi sa...

En kommentar nekad p.g.a. påhopp.

PGW sa...

Katrin är väl å andra sidan gift med en karl som lever på att plåta silikonbröst, så på något vis är jag inte helt förvånad att jämställdhet inte står allra riktigt överst på hans lista. Men om hon nu tar det för absolut sanning att män inte kan göra allt det där som hon skriver om så kanske de är en logisk kombination på något skruvat vis?