Pages

03 juni, 2011

Slutwalk Stockholm


"Åh vad skall jag göra på lördag, här i Stockholm när alla andra är i Göteborg typ?"
Du skall gå med mig och alla andra coola i en slampmarsch! Passande klädsel är t.ex. något som blottar era axlar eller anklar, så att det syns att ni är lössläpta syndare utan moral.

Slutwalk Stockholm handlar om övergrepp, sex, stigmatisering och rörelsefrihet. Att få vara klädd som en vill och prata med vem som helst och befinna sig var som helst utan att behöva acceptera att någon tar sig rätten att bestämma över ens kropp. Det handlar om att kunna ha frivilligt sex tiotusen gånger och ändå få skydd av lagen och samhället när någon tvingar sig på dig.

Diskussionen ska inte handla om hur man undviker sexuella övergrepp utan om hur vi kan ändra våra värderingar och förhållningssätt så att färre personer blir förövare.

Vi flyttar fokus från den utsatte till den som utsätter, det spelar ingen roll om du är Horan eller Madonnan - din kropp är värd lika mycket som någon annans. Bara du bestämmer.

Peppen till trots vill jag tipsa om Alexander Alvinas inlägg där hen pekar ut vissa tveksamma saker med Slutwalk. Som att den kanske ändå stigmatiserar de som utsätts för våldtäkt, och att det är något problematiskt att en manifestation som heter "Slutwalk" endast fokuserar på våldtäkt. För fler tankar och längre förklaringar gå till själva inlägget, jag tänker inte redogöra för det här. Dock vill jag säga att den första uppfattningen Alexander Alvina fick "Jag såg det som en manifestation för att återta begreppet slampa, samt en manifestation för ett positivt firande av en fri sexualitet. En fri sexualitet som i att knulla runt om du vill eller låta bli om du inte vill göra det" är den som jag fortfarande har och det jag tänker gå dit för att manifestera.

Synen på våldtäkt hänger ihop med synen på sexualitet och kroppslig integritet. Det är något som jag tycker har visats sig i diskussionerna kring .


Mikusagi

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, jag håller verkligen med dig! Är bara så himla trött på hur våldtäktsdebatten ser ut, det är därför mitt inlägg blev så aggro ;-)

Mikusagi sa...

Jag förstår det, jag brukar läsa dig så jag vet att du tycker att det är viktigt att vi inte tänker "åhnej hen blev våldtagen = hen kan inte ha ett liv" och jag håller med :) Jag tyckte att det var ett vettigt inlägg, det var därför jag länkade till det.