Pages

05 juni, 2011

Slutwalk Stockholm - bilder

Hotellstäderska

Förberedelser: Tyglappar sätts på plats och knappar säljs.

En älskarinna och en kaffeflicka bland andra slampor.

Uppvärmningsdans.

Den grymma nättidningen Ballers var där.

En kärring, fru och mamma som hävdar att en våldtäkt alltid är en våldtäkt.


Copyright? Nääää! Det är bara att ta, sprida osv men länka tillbaka! Ni får klippa, ändra färger, ljus, vad ni vill. De bilder jag lägger upp här är förminskade till 30% av sin originalstorlek, från början var de 3888*2592 pixlar stora och jag har kvar dem så om ni vill ha dem är det bara att säga till. De är dock typ 3 MB stora så det är bra om ni inte har en mesig mailinkorg som inte klarar stora filer.

Andra ställen att hitta bilder: Flickr, Feministbloggen, Vilddjur, Fitt For Fight,Sannatoriet.

DNs Lars Epstein skriver
”Kaffeflicka”, ”Slampa”, ”Hora” osv. stod det på tyglapparna som kvinnorna hade fäst på sig själva vid Mynttorget på lördagseftermiddagen. Det var deltagarna i SlutWalk (slut betyder ungefär slampa på engelska) som samlades till en demonstration som gick till Sergels torg. De ville visa att man får vara den man är och vara klädd hur man vill utan att därför ha del i skulden om man blir utsatt för sexuella övergrepp. Förövaren bär alltid hela skulden.

Mmnja, alla var inte kvinnor. Där fanns också män samt personer som inte passar in i det binära könssystemet (som varken är kvinnor eller män).

Sonja Schwarzenberger:
Om det ändå vore så väl att ingen tänkte i koncept av:

- Har jag för mycket smink nu, så det ser trashigt och inte naturligt ut?
- Om jag är öppen med min lust och sexuella erfarenhet, kommer det göra mig till sämre flickvänsmaterial? Mindre seriös? Rent av skrämmande? [...]

Metro:
Idén om att det ska finnas en estetik som attraherar sexuella övergrepp eller skyddar dig från övergrepp är felaktig, ineffektiv och till och med farlig, säger säger Heather Jarvis, en av grundarna till SlutWalk Toronto, till Huffington Post.

Tove Sahlin skriver:
jag stödjer SlutWalk för att kvinnors kroppar i alla rum och i alla tider har varit utsatta för en objektifiering som automatisk verkar ta bort rättigheter...Låt oss skapa ett space där vi kan vara sexiga glada starka fula och galna tillsammans i det offentliga rummet. Ropen skalla: SlutWalk åt alla! 

Som jag skrev igår handlar Slutwalk om rörelsefrihet, att inte behöva begränsa sig för att undvika att andra tar sig rätten till ens kropp. Det är inte mitt ansvar att se till att folk inte tar på mig eller har sex med mig när jag inte vill. Som en talare* sade igår - Har jag inte sagt ja så är det inte aktuellt.

Foto: Fredrik.


Mikusagi

*Jag minns inte vem men jag gissar Tiarafeministen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


Flattr this

Inga kommentarer: