Pages

10 juni, 2011

Hönskameramamma

När det kommer till min kamera är jag rätt så sjåpig. Jag tror att den går sönder av allt, och jag tror att alla ställen är fulla utav tjuvar som kan ta den utan att jag märker så jag håller alltid i den eller har den i knät. När jag står och väntar på tåget och vill lägga ned allt på marken så ser jag till att så ser jag till att ha axelremmen runt benet. För jag tror inte att det räcker att hålla fast kameran mellan fötterna.

För några dagar sedan begav jag mig ut och hade objektivet samt lite andra grejer i en påse. Det regnade. Inte mycket, men ändå. Jag tänkte "Åh nej nu går objektivet säkert sönder! Vad skall jag göra för att skydda det? Det kommer säkert in vatten i påsen liksom.". Sedan fick jag säga till mig själv att Miku, det finns en anledning till att du packar in objektivet så varsamt jämt. För det gör jag. Varje gång jag byter objektiv så gör jag så här med det jag inte använder:


1. Lägger objektivet i en liten plastpåse.


2. Lägger påsen med objektivet, med öppningen inåt, i en lite större påse.


3. Lägger pås-pås-objektiv-kombinationen i en kartongform (eller ja kanske ett annat material men typ).


4. Den lägger jag i sin tur i en ask. Av kartong.

Okej, det här borde ju klara av lite regn. Första lagret kanske blir lätt fuktigt men det lär ju inte gå in till innersta påsen liksom. Det är inte syndafloden jag utsätts för, och om det vore syndafloden så skulle ett blött objektiv vara mitt minsta problem.

Nej nu får jag ta och skärpa mig!


Mikusagi

Inga kommentarer: