Pages

08 april, 2011

IOK om kön - IDK

Jag läser i DN att Internationella olympiska komittén är mitt uppe i att bestämma nya regler för vem som får tävla för vilket kön, efter att Caster Semenya ofrivilligt ruckade på systemet med sin existens.
Eftersom vi har delat upp idrotten i herrar och damer så måste det också finnas regler för vem som får tävla i vilken av dessa grupper. Det är inte helt enkelt att bestämma reglerna eftersom kön inte är något binärt (även om de flesta vill att vi skall tro det). DN skriver att lösningen kanske blir denna:

IOK föreslår att den som i laglig mening är kvinna även ska få tävla med kvinnor så länge som hennes manliga hormonnivåer är under männens.

Här är det en sak jag inte förstår - vilka män? Alltså, vilka är dessa män som kvinnor skall ha lägre testosteronnivåer än? Jag gissade först kollegerna, de som samtidigt tävlar i herrarnas klass. Skall de testas så att det finns något att jämföra med? Skall vi sedan gå efter den individ som hade lägst nivå?
Det verkar konstigt att herrarnas hormonnivåer skall testas varje gång för att avgöra vilka kvinnor som är kvinnor, så nu gissar jag att det är något annat men jag vet inte vad. IOK kanske bestämmer en standard?

Jag vet inte. Jag vill veta.

Mikusagi

Inga kommentarer: