Pages

29 mars, 2011

Veckans undran 27

Hallå, finns det något fram och bak på bläckfiskar? Okej, jag vet att det finns olika bläckfiskar och de har olika former, rör sig olika osv...

När jag tänker bläckfisk tänker jag oftast typ... sådan här. Jaja, hur som helst...

Bläckfiskar verkar kunna se både åt det hållet där tentaklerna är, och hållet där huvudet är. Beroende på hur de är vända så kan "huvudet" antingen se ut som ett bakhuvud eller en nos (men jag tror att det kallas kropp, jag är dock inte säker).

Bläckfiskar kan vara vända åt det här hållet:

Bläckfisk som attackerar med tentaklerna

Det verkar inte som att den slåss "bakom sig" utan jag läser det som att tentakelsidan är bläckfiskens framsida i den här situationen.

När bläckfiskar simmar ser det ofta ut så här:


De använder sina tentakler som fiskar använder stjärten. Den här bilden är kanske inte exemplarisk eftersom de är lite "humaniserade" och det ser ut som att de har höga pannor. Så kanske också andra ser dem (de "riktiga" bläckfiskarna). Jag tänker att det är en stor näsa, typ. Så det är liksom deras ansikte, det där som på första bilden såg ut som huvudet.

Munnen är ju mitt bland tentaklerna...

Vad är egentligen definitionen av fram och bak? Jag tänker att ansiktet är det som bestämmer vad som är fram, ansiktet sitter alltid fram. Fast liksom vad är ett ansikte? Åhhh!!!

Okej frågan egentligen: Finns det något fram och bak på bläckfiskar?


Mikusagi.

Läs även andra bloggares tankar om , , , .

Inga kommentarer: