Pages

03 december, 2010

Hej jag heter Mikusagi och jag är politiskt korrekt ibland,

ibland inte. Eller, jag förstår inte uttrycket. Jag tror inte på uttrycket. Jag skulle vilja skriva att alla som använder det borde gå och dö i ett hörn, men det får mn väl inte säga i det här landet!

Tanken bakom begreppet är, om jag har förstått det rätt, att det råder någon slags konsensus i vissa politiska frågor, att det finns allmänt vedertagna åsikter som du är farligt radikal om du argumenterar emot.
Okej, jag kan hålla med om att det i vissa grupper är förväntat att du skall ha en viss ståndpunkt i några specifika frågor. Om jag går på en UNF-träff och säger att jag vill att alkoholskatten höjs så är jag politiskt korrekt. Eller, min åsikt är det. Där, i det sammanhanget. Fast det är inte så jag har hört begreppet användas, utan det har alltid varit någon som menat att hela det svenska samhället har en politisk åsiktsnorm och ingen får säga emot. Ursäkta? Okej, vissa grejer är det väl få som tror att någon har en avvikande åsikt om, som att yttrandefrihet är bra och att alla människor är lika värda. Okej, jag kan hålla med dig där, men det blir absurt när du kallar någon politiskt korrekt för att hen håller med Vänsterpartiet i någon fråga som endast de (av riksdagspartierna) driver. Senast jag kollade var inte de största parti. Eller när du säger att jag är politiskt korrekt för att jag är queerfeminist. Ursäkta? När blev queerfeminismen större än socialdemokratin?

Jaja, låt oss säga att min åsikt i en viss fråga är politiskt korrekt. So what? Vad är det för slags motargument? Borde jag sluta tycka X eftersom en väldans massa andra människor tycker samma sak? För att Mona Sahlin, Fredrik Reinfeldt och Kronprinsessan Victoria approves? Sorry, jag ser inte logiken.


Mikusagi

Inga kommentarer: