Pages

16 juli, 2010

Start from their trance, and burst their silken shell

Jag sitter och kollar igenom en insektsbok för att ta reda på vad en insekt jag såg igår heter, när jag kommer på mig själv med att tänka "Jag vill se en snytbagge". Jag sitter och drömmer om insektssafarin som andra människor fantiserar om att åka utomlands. Jag har sedan länge drömt om att få se en ekoxehane. De är grymt stora ju! Och kolla käftarna!

Snytbaggar har jag träffat på men aldrig fotograferat. Insekter jag däremot HAR fotograferat är bland andra:



Jag börjar bli någon typ av insektsskådare, jag blev jätteglad när jag lyckades fånga en blomfluga på bild. De är jättesnabba ju! Långsamt börjar jag utforma någon slags strävan efter att fotografera så många insektsarter som möjligt. Som jag nämnde igår fotograferar jag fjärilar nästan för att bocka av dem, inte för att få snygga bilder.

Jag såg i en insektsgrupp på Flickr att det finns en mal som heter "Poplar Hawkmoth" eller på svenska poppelsvärmare. Det är en gigantisk mal med fladdermusliknande vingar. "Åh, undrar om de finns i Sverige" tänker jag och sedan läser jag på Wikipedia:

Poppelsvärmare (Laothoe populi) är en stor fjäril i familjen svärmare (Sphingidae) och är en av de vanligaste svärmarna i Norden.

VANLIGASTE? Ge mig en nu!
Det var kanske sådana jag fick jaga ut när min kusin var på besök... Jag hann inte titta på dem eftersom min kusin var helt skräckslagen. Det var två stora, bruna malar i alla fall. Största jag har sett. Så de kanske finns i området, jag kan få se några igen. Larven är förresten gullig.

Sedan nördade jag mig och gick till Gutenberg och laddade ned böcker om insekter. Mest för bildernas skull.

Insekt enligt någon

Larven pratar prickspråk. "Prick prick" säger den.

En bild från en bok om insekters sociala liv.
Vissa insekter gillar att samlas runt taklampor om kvällarna.
[Bok]

Så här visar vissa människor sin uppskattning.

När jag var liten gillade jag alla småkryp utom lockesspindlar och getingar. Jag lyfte på stenar för att hitta gråsuggor och jag lärde mig att fåna flugor med händerna. När jag var sex år rättade jag mina kompisar när de påstod att nyckelpigor med sju prickar var sju år gamla - "Det är inte ålder, det är olika arter!". Ingen trodde mig. Hur skulle två nyckelpigor kunna tillhöra olika arter?

Jaja, framtiden väntar.


Mikusagi.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: