Pages

16 mars, 2010

Gudsbilder

Ser ni Jonas Gardells program Åh, Herregud!? Jag har sett alla avsnitt hittills och jag tänker se nästa (som sänds snart) också.

I förra programmet pratade Gardell om synd och förlåtelse och sade bland annat att Gud är som en älskande förälder. Gud hatar dig inte, det spelar ingen roll vad du gör för Gud kommer alltid att älska dig liksom föräldrar älskar sina barn även om de gör dem arga, besvikna eller ledsna. Det liknar min gudssyn också.

Gardell har också tagit upp hur Gud i gamla testamentet skiljer sig från Gud i nya testamentet. Inte bara när det kommer till kärlek och straff utan också hur Gud gestaltas. Jag har försökt läsa Bibeln från pärm till pärm två gånger. Första gången gick jag i mellanstadiet... bokslukaråldern, jag läste sjuhundramiljarder gånger fler böcker än jag gör nu (för jag läser inte om jag inte blir tvingad numera) men det gick ändå inte så bra. Nåväl, då krockade guden i Första Moseboken med den gud jag trodde på. Vet ni varför? För att Gud promenerar runt i trädgården och för att det är möjligt att gömma sig så att Gud måste ropa på dig. Därför har jag sedan dess haft svårt att ta Gamla Testamentet på allvar.

Nej, nu börjar programmet snart. Jag måste fixa mat innan dess. Det får bli mer religionsnack någon annan gång!


Mikusagi

Inga kommentarer: